Yona
    Hej!
    Jag går i NASA år 2 och vill bli psykolog i framtiden.
    Jag har 3000 poäng, och har bara 0.5 merit poäng vilket är så litet. jag har inte så höga betyg heller (jag sitter ofta på E.D.och fick en C och en B ), och jag vet inte om jag kan komma in i psykolog inriktning. Jag tänker ta Matte 5c för att få en hel merit poäng, men det känns att 1.5 meritpoäng räker inte.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Yona!
    Jag vill råda dig göra högskoleprovet. Du kan försöka göra högskoleprovet flera gånger. Högsta resultat kommer att gälla. Med resultatet från högskoleprovet prövas du i HP-urvalet. Det befriar inte från kraven på behörighet, både grundläggande och särskild, men ger möjlighet att (vid högt resultat på HP) komma in även med lägre betyg (lågt meritvärde).
    Psykolog kan man i Sverige bli endast genom studier på psykologprogrammet. Det är en mycket populär utbildning och antagningsgränserna brukar ligga på över 20.0 och ofta även över 21.0.

    Vilka betyg bör man ha för att få 20.0 som meritvärde? Exempelvis alla B-betygen + max antal meritpoäng som är 2.5. Alla B-betygen ger snittbetyg (jämförelsetal) på 17.5. För att uppnå 20.0 som meritvärde behöver man i så fall även ha 2.5 meritpoäng.
    Man kan annars uppnå 20.0 utan meritpoäng men i så fall ska man ha alla A-betygen.
    Eftersom antagningsgränserna till psykologprogrammet brukar ligga på ÖVER 20.0, så räcker inte "bara" alla A-betygen, tyvärr. Utan man måste även ha några meritpoäng också.
    Du skriver i din fråga om vilka betyg du har och det verkar som att du kommer ha lägre meritvärde (även med 2.5 meritpoäng, om du skulle uppnå det) än vad som brukar ge plats på psykologprogrammet.
    Du kan försöka höja dina betyg, efter gymnasiet, genom prövningar. Jag har redan skrivit (överst) om att jag rekommenderar att du gör högskoleprovet.
    Du får också gärna titta på andra yrken, än yrket Psykolog. Det är upp till dig om du vill kämpa för att höja ditt meritvärde och/eller få högt resultat på högskoleprovet, eller om du vill tänka om och välja att satsa på ett annat yrke. Kika gärna på många yrken på www.framtid.se (där finner du över 2.ooo yrken presenterade)!
    Du kan t.ex börja med att "kasta ett öga" :) på följande yrken:

    Arbetsterapeut

    Beroendeterapeut

    Beteendevetare

    DNA-coach

    Enneagramkonsult

    Familjerådgivare

    Grafolog

    Handledare i sorgbearbetning

    Kurator

    Livscoach

    Lyckoforskare

    Mental coach

    Motivationspedagog

    Peer supporter

    Psykiatrisjuksköterska

    Psykologilärare

    Psykologisk coach

    Psykoterapeut

    Rättssociolog

    Sakkunnig krisstöd

    Samlevnadsexpert

    Samtalsterapeut

    Sexolog

    Sjuksköterska inom psykiatri

    Sjukvårdsrådgivare

    Skolkurator

    Sociolog

    Socionom