Kimia
    Har man användning av dessa kurser när man senare ska söka till tandläkarprogrammet?:
    Medicin 1&2,akutsjukvård,naturkunskap & andra kurser som man läser på VO.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!
    För att bli behörig till högskola, måste man ha både Grundläggande och Särskild behörighet.
    I Grundläggande behörighet ingår att ha godkända gymnasiebetyg från en tre-årig gymnasieutbildning.
    En del kurser är obligatoriska, men Medicin 1 och 2 och de andra kurser som du nämner inte är obligatoriska i och för sig men du måste uppnå minst 2500 betygsatta gymnasiepoäng - för att få gymnasieexamen.
    Läs reglerna (krav för gymnasieexamen) på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen. Om du läser på Vård/omsorgsprogrammet, då är det den delen som handlar om Yrkesexamen som berör dig.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag vill bara veta om man kan ha användning av kurserna senare när man läser till tandläkare?.Mvh
    • Mikael : Användning - på vilket sätt menar du?
    • : Jag menar om man liksom om det finns fördelar med a
    • : Ursäkta blev fel,jag menar om det finns fördelar med att ha läst de kurserna då man tänker studera till tandläkare?.Mvh
    • Milla : Du kan välja VISSA kurser på VO, men inte vilka som helst. Vilka av de VALBARA kurser är bättre för dig att välja - är en mycket bra fråga att ställa till dina vårdlärare, som känner både dig och är mycket insatta i område "medicin/sjukvård".
    Läs alla kommentarer