Elev

    Hej, jag är en elev på cirka 18 år som nyligen har fått en ADHD-diagnos, just nu är det slutet på terminen och jag har svårt att koncentrera mig under mina lektioner. Jag undrar om jag har en rättighet för komplettering om det går dåligt på ett prov.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    jag hoppas din skola ger dig det stöd du behöver och om läraren anser att komplettering eller omprov kan hjälpa dig att på bättre sätt visa dina kunskaper, så hoppas jag att du får den möjligheten, alltså att göra komplettering(ar) eller omprov(et).
    Någon absolut och generell regel som skulle säga att elever med en viss diagnos alltid har rätt till omprov eller kompletteringar känner vi på FRåGA SYV inte till (tror inte det finns). Tanken är att skolorna ska ge eleverna det stöd i studierna som eleverna behöver och mer än så är det nog inte reglerat.
    Du kan själv kontakta skolverket. Jag tror du får samma svar från skolverket som jag ger dig nu. Prata med din klasslärare/mentor, men skolsköterska och med kurator på din skola - jag hoppas du får det stödet och hjälpen av skolpersonal som du behöver. Återkom gärna till oss och berätta hur det går! FRåGA SYV håller tummarna för dig!

    Studie- och yrkesvägledare