elev
    Hej!

    Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man diskussion. Nu till min fråga har ni tips vilka påstående man kan använda sig av? Även kanske någon övning med ledarskap.

    Sedan undrar jag om ni har tips på gruppövningar man kan göra med nyanlända på stöd och matchning i olika åldrar. Dessa har olika språknivåer. Och nåt tips om vad man kan informera om? Har informerat om "inför en arbetsintervju".

    Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amina!

    Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det?

    Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat våra bästa Gruppövningar. Jag skulle speciellt rekommendera Övningar nummer 1, 2, 4 och 8 - för just den deltagargruppen som du berättar om i din fråga. Detta pga mobbare är ofta osäkra, olyckliga individer som har svårt att hitta mening och glädje i livet.

    Övning med ledarskap är det nummer 12 ("Lärare för en kvart") på samma sida som du hittar genom att klicka här >>

    Du får gärna skriva ut våra övningar, du får också sprida dem och modifiera (anpassa dem) om du så önskar.

    Du frågar också vad som är "bra att informera om" och jag tycker att det bästa är kanske om deltagare får ställa frågor - beärtta för dig vad det är de vill veta. Sedan kan du svara på deras frågor. Då blir det information "efter behov". Det mest praktiska är kanske om deltagare får ställa sina frågor på förhand och sedan har du några dagar på dig för att förbereda svar (information) som du ger till hela gruppen.

    Jag tycker att du kan gott och väl säga som det - nämnligen att det finns väldigt mycket informaton och är helt omöjligt att berätta om allt och du vill därför utgå ifrån deras behov och berätta om det som de vill veta. Kanske kan du skriva upp deras frågor på tavlan i början av "lektionen" och svara på alla de frågorna som du kan svara på utan några förberedelser. Sedan säger du att vissa frågor måste du leta information om och att du återkommer. Så svarar du på de resterande frågorna - under nästa informationstillfälle.

    Du kan också be deltagare att hitta information som de tror blir av intresse för resten av gruppen och som de vill dela med sig - så blir de lärare/gruppledare för en stund och den uppgiften får "rotera". De får turas om att berätta för resten av klassen vad de tycker alla borde veta om. Det blir på så sätt engagerande för var och en i gruppen. Du slipper "servera dem" med info. De får själva jobba för att hitta info och fundera på hur de ska presentera info på sina gruppkompisar. Du får styra upp det och rätta till, förklara och organisera - givetvis, men du och deltagare får gärna dela på informationsinsamling, värdering av vilken info som ska presenteras nu och vad som kan vänta till senare.

    Det är mina bästa råd till dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    Liselotte Syv

     

    Liselotte

    Frågor och svar taggade med 'panikångest' (3 st.)

    • Pandra girl

      Ska jag välja natur?

      Jag är en ambitiös tjej som går ut 9an med 300-312,5 merit. Jag har pluggat mycket ända sedan 7an men mått väldigt dåligt och har en ganska dålig relation med plugg. Men jag har kämpat mycket. Nu ska jag välja vilken linje jag ska...

      Milla : : Hej!Det är oroande att läsa om att du har panikattacker på grund av stress. Hälsan är jätteviktig, både den fysiska och den mentala/psykiska. Har du hört ordspråket "Den friske har... Läs hela svaret
    • Maria

      Hur ska man göra med muntliga presentationer om man har panikångest?

      Hej. På måndag måste jag hålla ett tal på 5 minuter i kurs Svenska 3 i gymnasiet men jag vet redan nu att det är något jag inte kommer klara av (även fast det bara är inför en lärare). Eftersom att talet ingår i retorikdelen av kursen har läraren sagt att det måste göras för att få godkänt i...

      Mikael: : Hejsan, svår situation, speciellt när det är så kort varsel...! Jag undrar om du kan Försöka låtsas att det är ett vanligt samtal och inte en... Läs hela svaret
    • Lovisa

      Har jag möjlighet att gå den utbildningen jag önskar?

      hej. jag fyller 19 år i höst, och har inte klarat av gymnasiet. jag har inga betyg, förutom i idrott, och jag har redan gått om första gymnasieåret maximala antalet gånger.. jag hade det svårt när jag växte upp, och har inte haft bra kontakt med min familj. jag har många svåra minnen från...

      Anna: : Hej Lovisa! Det är väldigt tråkgit att du gick igenom många svårigheter men det är bra att du mår bra nu och vill studera. Du som är 18 år kan... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga