Andreas
    Hejsan!
    Jo, jag undrar (Milla SYV) vem är det som föreställer din profilbild? Mycket vacker och intressant. Är den historisk?

    Om det inte är du som ser detta så hej till dig också!
    Det skulle uppskattas med lite hjälp om du har tid över eller om du verkligen vill :)

    Hursomhelst;

    Jag har anmält mig till diverse högskoleutbildningar idag. Dock så var det så många utbildningar som jag ej var kapabel till att söka, ty behörighet fattades.

    Jag påträffade senare idag, inte för allt så länge sedan en webbsida (NTI-skolan)/Vuxenutbildning. De erbjuder distansutbildningar som verkar oerhört intressanta och just det som jag önskar att studera på högskolan. Därför så undrar jag ifall det finns god anledning till att söka dessa, just för att uppnå de grudkrav som krävs för diverse högskoleutbildningar. Liksom olika språkkurser och mycket annat.

    Jag undrar också ifall du har några tips där jag kan överskådligt se olika utbildningar och kurser, det behöver inte passa i någon vidare studieform som gymnasium, grundskola mm, men det får gärna göra det.

    Jag har en tredje fråga såväl, jag har sett att det finns vanliga kurser ute i Sverige där man läser kanske 15 veckor Spanska exempelvis. Vet du om dessa kurser som erbjuds utan att passa in som folkhögskola osv... kan räknas tillgodo för högskolestudier eller liknande? Alltså om man får betyg, poäng eller ett intyg att man gått kursen på något vis. Får de lämna ut sådant eller är det endast de etablerade studieformerna som får lov att göra det? ...(Rent allmänt då)

    Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas!

    Visst är jag fin på bild?! ;)

    Angående diverse kurser och utbildningar, vill jag be dig att skicka direkta/snabba länkar till info. Detta för att kunna ge dig svar på vad det är för kurser och utbildningar.

    Någon översikt över alla utbildningar finns tyvärr inte. I alla fall känner vi inte till den i så fall. Hittar du, skicka gärna tips till oss och vi tackar så mycket på förhand!

    Allmänt gäller:

    det som finns inom högskola i Sverige bör finnas på www.studera.nu

    det som finns på yrkeshögskola - på www.yhguiden.se

    på folkhögskolor - www.folkhogskola.nu

    Komvux är det varje kommun som ansvarar för sina egna utbildningar och de hittas via kommunens hemsida. Om NTI (vuxenutbildningen) annonserar sina kurser och du vill läsa dem, så är det nästan garanterat så att du bör "gå via komvux i din kommun" eller via Arbetsförmedlingen. NTI vill ha betalt för kursplats. Och vem kan betala? Du som privat person får inte betala själv (även om du vill och kan göra det). Det är komvux i din kommun som får besluta om de vill /och kan/ betala. Komvux kan säga Nej. Du får gör ansökan men sedan kan få besked att eftersom varken sig AF eller komvux i din kommun betalar, då kan du inte bli antagen.

    Efter genomgången utbildning, kan man alltid få någon sort Betyg/Intyg eller dylikt, beroende mycket på vad det var för kurs man läste och om man fick betyg, omdöme eller ingetdera.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare