Hej Johan,
    jag antar att det är de här yh du sökte:
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/byggnadsingenjor-rot
    som har 35 utbildningsplatser att anta till
    och
    hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-rot-hermods-stockholm
    som har 30 utbildningsplatser

    Det är alltså 30 respektive 35 utbildningsplatser på utbildningarna, alltså ganska så få platser.
    Jag tycker du kan gott avvakta och se om du blir antagen till båda dem. I fall du endast blir antagen till en av utbildningarna, har du då inte det valet mellan utbildningarna, utan kan då endast välja att läsa den utbildning eller lämna Återbud och inte läsa alls.

    Att svara om ngn av yrkeshögskolorna är bättre eller sämre, kan vi inte göra. Jag tror inte ngn kan göra det, faktiskt. Det finns inga "dåliga" yrkeshögskoleutbildningar, över huvudet taget. Om ngn utbildning är bättre just för Dig, kan ju hända, men det kan inte vi här på FRåGA SYV veta ngt om.

    Allmänt gäller:
    medelålder på de som börjar läsa yh är betydligt högre än din ålder (den ligger på ca 30 år...). Alltså är det i första hand personer som har varit yrkesverksamma inom rätt bransch i 5-8 år (som regel) som antas. Finns givetvis även undangagen, men att du som är så pass ung och hade inte tid att ha varit verksam i många år, skulle bli antagen till båda de utbildningarna - skulle vara jättebra, men det finns också stor risk att det inte kommer att bli så, tyvärr. :( Alltså, en fråga om att du ska fritt välja vilken av utb., som du ska börja på blir, troligtvis, inte aktuell.

    • : Hej, jag har redan blivit antagen till utbildningarna på båda yrkeshögskolorna, nu faller beslutet på vilken av dessa 2 yrkeshögskolor som jag vill påbörja min utbildning i.
    • : Det är just därför jag frågade er på syv, för att få lite råd om vilken av dessa 2 yrkeshögskolor hade bäst utbildning osv
    • Anna :

      Ansökningsperiod pågår till 4-de respektive 5-te maj på de yh ... hur kan de redan ha meddelat dig att du är antagen? Kan det vara så att du är "antagen" till att delta i urvalstesterna? :)
      En av utbildningarna är 20 yh (fyra veckor - ca en månad) längre. Då lär man sig lite mer på den, antar jag...
      Men om du vill bli klar snabbare, då kanske du väljer den kortare utbildningen (skillnad är på ca en månad, men ändå..).
      ***
      Titta också på adress - var skolan ligger i förhållande till där du bor. Alltså pendlingsavstånd till skolan. På 2 år reser man ganska så många timmar och även om skillnaden i restid är 15 min (blir det en 30 min om dagen och väldigt många timmar på 2 år)!

    • Anna :

      Tips! se noga vad som står i "antagningsbeskedet". Jag gissar på att det du nu fått är besked att du är "antagen" till att göra tester för att finnas med i antagningsprocessen så länge (jag har nu ringt till yh och frågat och de sa att de ska skicka ut antagningsbesked under vecka 25, den 15 - 21 juni 2020 som är den så kallade "midsommarvecka"). Den vecka som började idag, den 27 april 2020 är v.18 (det är alltså 7 veckor för tidigt för antagningsbeskedet).

    Läs alla kommentarer