Hej Isabelle,

    HHS är en privat högskola och har lite annorlunda krav på sökande; de lyder inte under de "vanliga allmänna" regler, t.ex erkänner inte HHS några meritpoäng. De kräver också lägst C betyg i ett antal kurser och ställer det som "behörighetskraven", vilket de är ensamma om i Sverige. Dessutom, söker du till "alternativt urval", vilket i sig är ett Undantag. Det är intet konstigt krav att de sökande ska lämna in olika "saker", som ex. Levnadsbeskrivning /uppsats om sitt liv/; deltar i tester/intervjuer och i ditt fall kräver de att du lämnar in en Individuell studieplan.

    Har du frågat på din nuvarande skola om att få ut "transcript"? Det är i så fall bara att skicka den till HHS.

    Saken är den att IB-diplom får du senare under sommaren, mycket kort tid innan Antagning till högskola ska vara klar. Då hinner inte HHS göra antagning, om de inte sedan innan får en "hint" om vad eleven läser och förväntas ha betyg i. Det är därför de begär nu "transcript" från dig.

    Jag hoppas jag förklarade på ett sätt som du känner hjälper dig att förstå varför HHS kräver transcript från dig.

    Hör av dig annars igen.

    Bästa hälsningar

    ANNA