elev

    Hejsan! Jag flyttade till Sverige fyra år sedan. Och då så började jag läsa grundläggande ämnen på ett program som kallas IM (introduktions programmet) .Det tog 2,5 år av mig att klara alla grundläggande ämnen som motsvarar åk 9. Sedan så började jag läsa tre ämne som motsvarar gymnasiet nivå på Komvux. Jag läste de tre på en termin, och sedan så började jag läsa grundläggande programmering. Mitt drömjobb var att bli en biomedicinska analytiker. Men sedan så upptäckte jag med tiden att det kanske är lite svårt för mig som nyligen har flyttat hit och lärt sig språket att nå målet på en kort tid, därmed jag får C i de flesta ämne, så det kan vara ganska svårt för mig att kunna gå in i ett universitets program som kräver mycket. Och jag har samtidigt läst att man tjänar ganska lite jämfört med arbetet och studienivå, dessutom så har jag hört av många att detta programmet är ju inte så lätt även för de som är födda här. Jag har flyllt 20 år, och det kommer ju att ta nästan 2,5 år till för å klara alla naturvetenskapliga ämnen samtidigt som jag jobbar. Jag pratade med min skolans studievägledare och det var hon som tipsade mig om grundläggande programmering, men jag har bara slösat min tid för att jag har upptäckt att jobba som en programmerare passar inte mig faktiskt. På samma gång så känner jag att hon försöker inte uppmuntra mig på ett sätt som hjälper. Jag tänkte gärna fråga om ni kan tipsa mig på andra program som man kan läsa i universitet såsom inte på den höga nivå som biomedicin, samt som inte kräver höga nivåer på engelska, och som inte heller hänger ihop med vård och omsorg, men man tjänar hög lån när man jobbar i. Jag skulle vara så himla tacksam om ni hjälper mig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    du ställer en viktigt fråga: vad ska man utbilda sig till för att få ett "bra jobb med hög lön"? Men den frågan är tyvärr ganska svårt att besvara. Löner sätts för det mesta individuellt. Inom samma yrke kan man se exempel på att personerna med samma utbildning och lika lång arbetslivserfarenhet kan tjäna "plus-minus" 10-12 tusen i månaden och ibland är skillnaden ännu större. Vad beror det på? Jo, på flera saker: bland annat beror det på i vilken del av Sverige man jobbar (i Stockholm brukar lönerna ligga högre men det är också dyrare att leva och bo i Stockholm); om man jobbar för en offentlig eller för en privat arbetsgivare; vilka "övriga meriter" man har (t.ex språkkunskaper, körkort mm) och sist men inte minst beror det på hur duktig man är i att löneförhandla.
    Om du är intresserad av yrket BMA men tror inte du kan utbilda dig till just BMA, vill jag ge dig tips på att titta på "liknande yrken", t.ex yrket/apotekstekniker eller yrket/steriltekniker - utbildningar till de yrken finns inom Yrkeshögskola (kvalificerad eftergymnasial utbildning men inte en akademisk utbildning, alltså inte på högskolenivå). Titta gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar - hela utbudet finns på www.yhguiden.se:
    campus-vastra-skaraborg/laborant
    nbi-handelsakademin/logistics-planner
    företagsekonomiska-institutet/food-and-beverage-manager
    yrkesakademin/instrument-och-steriltekniker
    hermods-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker
    frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker
    lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker
    nackademin/kvalitetssakrare-och-testare-inom-it

    Allmänt gäller: om du har som mål att jobba i Sverige då är det bra att kunna så mycket svenska som möjligt och i andra hand även kunna mycket bra engelska. Sedan är det givetvis bra med en specifik yrkesutbildning som är relevant till det yrket som du vill jobba inom men inom många yrken kan man få jobb med i princip "vilken som helst eftergymnasial utbildning" och ibland även med "vilken som helst gymnasial utbildning", alltså att man har "gymnasiekompetens". Läs gärna en artikel på Framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens?

    Vilka yrken som finns förändras över tid. Nya yrken tillkommer - läsa till exempel en artikel på Framtid.se/bloggar/se-in-i-framtiden Du kommer kanske i framtiden jobba inom ett yrke som idag ännu inte finns!

    • elev : Hejsan! Tack så himla mycket för hjälpen. Jag kommer absolut att läsa om de olika utbildningar. Tack igen
    • Mikael : Vi är glada om våra svar blir till hjälp!