WilmaL

    Hej! Jag är en tjej på 14 år, boende i Varberg. Min gymnasieutbildning tar alltså sin start nästa år! Pågrund av bland annat faktumet att det endast finns två gymnasium som erbjuder högskoleförberedande program men även att jag gärna hade velat bosätta mig i Göteborg i i framtiden samt plugga vidare där mm, så hade jag så väldigt gärna velat tillbringa mina gymnasieår där också! För det första blir det dyrt i längden, ca 160 per skoldag. Om man nu tänker på ett helt läsår skulle kostnaden blir närmare 30000kr. Däremot är den absolut tyngst vägande nackdelen pendlingen, fram och tillbaka varje skoldag. Resan skulle ta ca 1 tim 45 min med tanke på byten mellan buss, tåg och slutligen spårvagn. Det tvivlar jag på att jag verkligen fixar i tre år. Så, jag fick ta mig en tankeställare och se ytterligare alternativ med tanke på att jag verkligen vill detta! Då kom jag på idén om att faktiskt bo i Göteborg. Jag har få bekanta som bor där, så den enda lösningen verkade vara att köpa/hyra lägenhet. Efter detta sökte jag information, samt pratade med båda mina föräldrar och allra närmaste kompis om detta. Jag och min kompis har haft samtal om gymnasium många gånger då hon också uttryckt att hon vill gå i en annan stad. Efter jag beskriv min plan verkade hon också villa göra likadant. Vi pratade om det och kom fram till att det var en lysande idé att bo ihop i en lägenhet. Min kompis har mycket släkt i Göteborg, så bland annat därav verkar hennes mamma vara okej med detta. Sedan pratade jag med mina egna föräldrar. Vi pratade mycket och länge, men kom till sist fram till att det troligtvis går bra. Nu, till den svåraste biten tyvärr. Hitta lägenhet på endast 1 års tid. Enligt vad jag har hittat efter timmar av Google-sökningar så finns det väldigt få först-till-kvarn lägenheter (detta är i min vetskap det lättaste att göra i situationen). Det enda vi vill är att hitta en lägenhet (billig-dyr) som går att bosätta sig i om ca 1 1/2 år. Min huvudsakliga fråga är då, hur ska jag egentligen hitta en lägenhet utan en hög poäng genom en bostadskö? Finns det något man kan göra alls? Jag är inte alls kräsen, vill bara hitta något fungerande! Snälla vägled mig i detta, Mvh Wilma

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag förstår hur du tänker och jag tycker det är bra att du försöker lösa situationen. Men... jag tror inte det är en realistisk plan du har, tyvärr.
    Om tar och tittar på den "juridiska delen" först: Det står nämligen i en lag som heter Föräldrabalken att den som är under 18 år inte får åta sig förbindelser utan förmyndares godkännande. Att ingå ett avtal om att hyra en bostad är en sådan förbindelse som man menar i lagen. Och i praktiken så hyr inte fastighetsägarna ut bostäder till personer som är under 18 år; det är alltså någon eller några av era vårdnadshavare som får stå för hyreskontraktet och åta sig allt ansvar: för att det är ordning i bostaden, att hyran betalas in i tid mm och m.fl.
    Den "ekonomiska delen" - förutom hyra så tillkommer det många andra kostnader: för el, ibland också för vatten + att möblera och utrusta en lägenhet; även om ni ska sova på golvet, behöver ni ju madrasser; lampor för belysning, köksutrustning, ni vill ju kanske också ha TV? Privatpersoner kan dock ibland hyra ut i andra hand lägenheter som är möblerade men då ska ni (du och din kompis) vara mycket försiktiga för att inte åsamka skador på möblerna (annars blir era vårdnadshavare ersättningsskyldiga).
    "Gymnasieantagnings-frågan": det kan ju inte på förhand (innan antagningsbeskedet kommer, tidigast till midsommar) veta om du och/eller din kompis får gymnasieplats i Göteborg. En av kanske kommer in men inte den andra, eller så kanske tyvärr ingen av er kommer in på någon skola i Göteborg; det är konkurrens om platserna (hen med högre betyg i sitt slutbetyg från Grundskolan, vinner.
    "Summan av kardemumman" är att det finns få exempel på att 15-16 åringar som bor i en annan stad i en egen lägenhet på grund av att de går på gymnasiet i en annan stad. Det finns sådana exempel men de är få. Ofta händer det i de fall då eleven kom in på en RIKSREKRYTERANDE utbildning, alltså en unik utbildning för särbegåvade elever (t.ex elitidrottande elever eller artister som uppträder på hög nivå och ska på gymnasiet gå unika estetiska utbildningar, som endast finns på en enda gymnasieskola i hela Sverige). I sådana fall så Måste man lösa deras boende på något sätt; skolorna där de läser brukar hjälpa till och även riksidrottsförbund (om det handlar om elitidrottande ungdomar).
    Att på egen hand utan riksidrottsförbund (t.ex ) "i ryggen" lösa den situationen som du beskriver i din fråga, tror jag tyvärr inte att det skulle kunna gå. Kanske om era vårdnadshavare blir väldigt engagerade och står 100% bakom ert beslut. Men tveksamt även i det fallet...
    Hur som helst så har vi här på FRåGA SYV inga experter på bostadsletande; vi har inga bostäder som vi kan hyra ut och jag vill, helt ärligt, avråda från att försöka lösa det på det sättet som du föreslår. Du/ni får annars lägga ner jättemycket jobb på detta men resultatet är mycket osäkert.
    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du vill få, men det är det svaret jag kan ge. Suck :(
    tips! hör med den skolan i Göteborg där du vill läsa; skolorna är intresserade av att ha fler sökande till sina utbildningar och bör därför ge dig ett svar där de, om de anser det möjligt, tipsar dig om hur du kan fixa boende på skolorten.

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla frågor och svar som innehåller 'berg' (8 st.)

    • Cirkulation

      Hur fungerar prohrsmfördjupningar?

      Jag förstår inte hur programfördjupningar och inviduella val fungerar. Hur och när kan man läsa de olika programfördjupningarna och göra de inviduella valen tex på tex Erikdahlbergsgymnasiet?

      Milla : : Hejsan,frågor om en specifik gymnasieskola (den typen av frågor som du ställer här) besvaras bäst av personal på just den gymnasieskolan. Du bör därför fråga de som jobbar på Erik Dahlbergsgymnasiet.
    • linnea_dessi

      Kan man gå NB, Hästhållning, Djurvård och bli veterinär?

      Hej, jag går i 9:an och vill utbilda mig till veterinär. Jag har ett stort intresse för hästar och Berga Naturbruksgymnasium med inriktning Hästhållning, Djurvård lät väldigt intressant! Min dröm är fortfarande att kunna utbilda mig...

      Milla : : Hejsan,du vill bli Veterinär och den utbildningen ges i Sverige på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och för särskild behörighet krävs godkända betyg i... Läs hela svaret
    • Pia

      Vill byta gymnasieskola?

      Hej ! Jag är 19 år gammal, jag bor i Sundbyberg. .Jag studerar i yrkesgymnasiet men jag vill byta från den skolan för att de har två veckor praktik och två veckor studerar man i skolan och jag känner att det inte riktigt passar mig. Jag är intresserad av vård och omsorg.

      Milla : : Hej,av din fråga förstår jag att du läser som Lärling (alltså hälften av studietiden förväntas du vara på en praktik-plats, vilket man gör om man läser som... Läs hela svaret
    • Larry

      Byta gymnasium men kursplanerna stämmer inte överens?

      Hejsan. Jag går i Solna gymnasium i naturprogrammet. Jag trivs inte direkt så bra med min klass och jag vill byta. Problemet är att jag är nu i andra terminen i årskurs 1 (Feb) och jag pratade med syv om att byta till andra gymnasium. Hon sa att de två skolorna som ligger nära mig (blackeberg...

      Milla : : Hej,jag förstår det som att du pratade med SYV på din egen gymnasieskola, där du läser nu, Solna gymnasium, stämmer det? Man får ha i åtanke att din... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller inte?

      Finns det många utbildningar som kräver matte 4 fysik och kemi 2 och kan man lägga till matte 4 på Erikdahlbergssgymnassiet?

      Milla : : Hej,svenska utbildningar till Läkare, Tandläkare, Veterinär, Marinbiolog, Apotekare, Civilingenjör, Högskoleingenjör kräver för särskild behörighet de kurserna som du nämner i... Läs hela svaret
    • Esma

      Väl investerad karriär som 36-åring?

      Jag tror jag börjar få grepp om vilka utbildningar jag vill välja att studera på "senare dar" som 36 åring. Jag behöver nu er guidning kring ett klokt val. Jag har mailat respektive syv-vägledare för utbildningarna, men de blir lätt...

      Milla : : Hej,ditt val står mellan att utbilda dig till arbetsterapeut, psykolog eller BMA, biomedicinsk analytikerprogrammet - en av de utbildningarna är betydligt längre (psykologprogrammet... Läs hela svaret
    • Elvina

      Jag är tjej 16 år går första året, behöver hjälp??

      Hej, jag går i en särklass på Ljungbergsgymnasiet men jag trivs inte alls i den klassen och känner att jag kommer strunta i att gå i skolan pågrund av detta, jag valde denna klassen som första val och jag skulle söka den vanliga klassen som första val men de va försent så tänkt inte mer på de...

      Anna: : Hej Elvina!Ljungbergsgymnasiet är en gymnasieSärskola, som enligt vad vi vet, erbjuder endast särskoleprogram. Du skriver att du valde att gå i en sär-klass. I särskola... Läs hela svaret
    • Faal

      Hinner jag komplettera engelska 6?

      Hej, jag är en gymnasieelev på sista året i naturvetenskapliga programmet. Jag funderar på att komma in på teknisk fysik, men jag har F i engelska 6. Mina betyg kommer inte heller att överstiga 16 poäng, så jag funderar på att välja ett...

      Anna: : Hej Faal!du har rätt att göra prövning i Engelska 6 på din gymnasieskola innan du går ut årskurs 3, eftersom du fick F i den kursen. Om du får godkänt betyg i eng6 innan... Läs hela svaret