Elvina
    Hej, jag går i en särklass på Ljungbergsgymnasiet men jag trivs inte alls i den klassen och känner att jag kommer strunta i att gå i skolan pågrund av detta, jag valde denna klassen som första val och jag skulle söka den vanliga klassen som första val men de va försent så tänkt inte mer på de förens jag började nu när jag kunde att jag inte kan gå i denna klassen, jag känner mig som en helt annan person i denna klassen, hade mått mycket bättre om jag gick i en vanlig klass med fler människor och i en klass där jag har vänner, jag hade bra slutbetyg, jag går handels och administration, jag vill gärna byta till ekonomi programmet för att jag är väldigt bra på matte, samhäll och religon. Så jag undrar nu kan jag byta klass och linje eller jag ska behöva hoppa av mitt gymnasie för jag ska må bra o känna mig trygg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elvina!
    Ljungbergsgymnasiet är en gymnasieSärskola, som enligt vad vi vet, erbjuder endast särskoleprogram. Du skriver att du valde att gå i en sär-klass. I särskola får eleverna gå som har utvecklingsvariation, det krävs ett intyg - en elev kan inte fritt välja mellan gymnasiesärskola och gymnasieskola. Om eleven inte har utvecklingsvariation, får inte hen gå i gymnasiesärskola och tvärtom, om eleven har en utvecklingsvariation så kan inte hen gå i en "vanlig gymnasieskola". Du får gärna förklara mer kring din fråga.
    Prata annars med studie- och yrkesvägledare, men kuratorn och med din klasslärare/mentor. Du är under 18 år och är med det inte myndig. Prata med dina vårdnadshavare, som får ta upp frågan med skolans personal och med utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.

    Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig inom kort!

    Alla frågor och svar som innehåller 'berg' (8 st.)