Amanda
    Hej, känner mig rätt vilsen i livet och behöver hjälp att hitta rätt. Det mitt problem handlar om är att jag inte kan komma på vad jag vill jobba med, alla jobb jag har testat på har känts jätte jobbiga och vill hellre bara sitta hemma och gråta. Är nu arbetslös och lever via min sambos lön och mår i stället jättedåligt över det. Jag vill jobba eller plugga men hittar inget jobb som jag känner att jag kommer klara av, och jag vill inte påbörja en utbildning inom nått som jag inte vet att jag kommer klara av. Har tidigare jobbat inom vården bl.a. Hemtjänsten och äldreboende jag har även jobbat som personlig assistent. Är utbildad djurvårdare.
    Anledningen till att jag inte har trivts på tidigare arbetsplatser är att jag inte kan hantera stress så bra, sämsta egenskapen att ha i dagens samhälle känns det som. Tycker även det är jobbigt att ha ett jobb där andra går och dömmer en och nästan övervakar en och då poängterar vad man gör för fel. Blir även väldigt stressad av att ha många saker att göra samtidigt eller att få mycket gjort under kort tid. Behöver liksom min egna tid att föra göra saker i min takt. Tror att jag behöver ett jobb där jobbet jag gör inte påverkar andra människor så direkt (om det finns). Det jag har som intressen är data/teknik och djur/natur samt att lära andra.Har funderar på att utbilda mig till lärare men är rädd för att det är för stressigt och att jag inte kommer klara av det. Jag är även extremt rädd för att börja plugga då jag aldrig har varit så bra i skolan och inom skolplikter har sämsta självdisciplinen. Mitt sista problem är att jag inte kan flytta då min sambo är fast anställd utan det är jobb runt Mörbylånga på Öland som gäller.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Amanda!

    Tråkigt att du sitter hemma och gråter! Inget blir bättre av att gråta utan du skulle behöva söka hjälp.

    Jag tänkter på psykolog på arbetsförmedlingen i första hand. Att du inte tål stress och inte kan hitta en arbetsplats som du trivs på, kan vara grund för att ge dig särskilt stöd från Arbetsförmedlingen, som har Psykologer anställda och i fall de inte har en egen på just det AF-kontoret som du "tillhör", så kan AF i så fall hänvisa till till någon annan psykolog.

    Sedan har också Arbetsförmedlingen SIUS-konsulenter, vars uppgift är att stötta personer som har svårigheter att finna sin plats på arbetsmarknaden.

    Jag är inte legitimerad psykolog och kan inte ställa diagnoser. Jag vet inte om dina svårigheter kan "avhjälpas" (botas) - i alla fall till en viss grad - eller om du får lära dig att leva med dem och i så fall hitta en arbetsplats där du kan bli accepterad så som du är med dina styrkor och svagheter.

    Jag råder dig söka hjälp på arbetsförmedlingen. Om du ej är inskriven, skriv in dig på AF och be om att få träffa deras psykolog. Om de säger att de inte har någon, be att få prata med chefen på AF´s kontor och berätta om dina svårigheter, så får chefen skicka dig till någon annan psykolog för utvärdering. Sedan blir det upp till psykologen att bestämma om du kan bli hjälpt av samtalsterapi eller någon annan behandling eller om det får bli fastställt att du är "så som du är med de svårigheter du har" och vilket stöd Arbetsförmedlingen kan ge dig för att hitta en arbetsplats där du passar in. Det vanliga är att Psykologen måste ha några (t.ex. sex stycken) 1-timmers samtal med dig - en gång per vecka - innan hen kan dra några slutsatser. Det är, alltså, en process. Detta kan ta flera månader innan AF kan bestämma vilken sort hjälp du behöver och har rätt till.

    En annan väg att gå är att hitta någon affärsidé och försöka skapa ett jobb för dig själv: t.ex. du skriver om att du är utbildad Djurvårdare. Om du t.ex. kan blogga om Djurvårdsprodukter och ta betalt från annosörer - och skapa på så sätt ditt eget jobb, då kan du jobba i din egen takt och på de tider som du vill (eller kan) jobba. Stress här kan ligga i att du kanske inte får så många annonsörer i början och med det inte har inkomst.

    Helt stressfria jobb tror jag inte går att hitta, tyvärr. Jag önskar att det vore annorlunda!

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och jag lovar att hålla tummarna hårt!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Tack så mycket! Ska ta kontakt med AF. Visste inte att man kan få den typen av hjälp från dom. Känns som att det iaf är en början, och få se vad man kan göra för att lösa mitt problem.
    • Anna : Ta kontakt med AF och jag lovar att hålla tummarna för dig! Lycka till!
    • Milla : Jag håller också tummarna och önskar dig lycka till! hör av dig sen och berätta hur det går! :)