Leah

    Hej Det är så att det är dags nu att söka till universitetet. Har sen tidigare sökt till socionomprogrammet men inte lyckats komma in, idag har jag större möjlighet att komma in. Men när jag läste om andra program fastnade jag på förvaltningsjuridiska programmet, låter intressant. Nu känner jag mig helt förvirrad med vad jag vill. Vill inte påbörja utbildning och sen ångra mig. Vad tycker du jag ska söka till? Vart är det enklast att få jobb efter utbildningen. Har fått höra att det är svårt att få jobb efter att man har gått förvaltningsjurdika programmet stämmer det? Och vart kan man jobba efter att man läst programmet? Är förvaltningsjuridiska programmet svår?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leah,
    jag antar att du läste all information som finns att hitta på miun.se/utbildning/program/ekonomi-juridik-samhalle-och-turism/forvaltningsjuridiska-programmet men lusläs ännu en gång och tänk på att utbildningen ska pågå i 3 år (och på den tiden kan situationen på arbetsmarknaden förändras); sedan finns det också yrken där "vilken som helst" 3-årig högskoleutbildning ger grund för anställning och den specifika utbildningen som man behöver ges på arbetsplatsen efter anställningen, alltså man utbildas med lön under sin arbetstid. Exempel på sådana yrken är:
    Utredare på Försakringskassan
    Civil utredare
    Studiestödsutredare
    Arbetsförmedlare

    Svar på frågan om programmet är "svårt" kan jag tyvärr inte ge: olika personer upplever Olika saker som svåra eller lätta. Vi är alla olika och det som är svårt för mig kan vara mycket lätt för dig eller tvärtom.