Petra
    Hejsan!!
    Jag har fått F i svenska 3 och kan inte söka vidareutbildningar pga det. Jag har sökt till sommarskola men vill verkligen inte gå. Om jag klarar svenska 3 i sommarskola kan jag fortfarande söka i höst eller är jag tvungen och vänta till näsa år. Jag har snittet att komma in men är nt behörig. Jag har kämpat så mkt i alla dessa 3 år och vill inte att dumma svenska 3 ska stå i min väg. Finns det andra alternativ än sommarskola? Har jag chans att fixa det i sommarskola ock kunna söka in högskolor hösten 2014?? Hälp!! // Petra

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj vad tråkigt att du får F i Sv3! Det är dock en tuff kurs. Dessvärre så är det försent nu att söka till högskolan om du vill vara med i antagningen och börja i höst, sista datumen för antagning var i april.

    Om du går sommarskola och blir godkänd under sommaren så kan du kanske söka restplatser på högskolan i höst - du får då kontakta respektive högskola och se om det finns lediga platser vid skolstart .

    Om du inte vill gå sommarskola så får du söka till Komvux i din hemkommun i höst och läsa upp svenskan - någon annan lösning ser jag inte tyvärr. Klarar du godkänt betyg i höst så bör du kunna söka till högskolan till vårterminen om just den utbildningen du vill söka finns.

    Lena, Syv