Albin
    Hej Syv! Min dröm är att bli arkitekt. Jag har ett brinnande intresse för design, färg och arkitektur. Jag skulle vilja gå en linje som innehåller dessa ämnen. Jag vill helst göra så lite matte som möjligt då matte inte är mitt favoritämne i skolan. Så vilken linje skulle passa mig om jag vill jobba med design, färg och arkitektur men vill ha så lite matte som möjligt?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre behöver du matte, fysik, kemi för att bli behörig till just Arkitektutbildningen. Du kan ju kanske dock välja att komplettera dessa kurser efter gymnasiet om du inte känner dig redo för dessa nu. Då kanske Estetiska programmet bild/formgivning vara ett alternativ. Du läser bara en mattekurs där.
    http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.327/2.277/estetiska-programmet-1.959

    /Lena, Syv
    ...eller så är denna utbildning mer lämplig för dig - även denna är en arkitektutbildning men som inte kräver just matten men där du måste ha ett väl utvecklat konstnärligt sinne för färg och form.
    http://www.konstfack.se/Utbildning/Kandidatprogram/Inredningsarkitektur--Mobeldesign-180-hp/

    /Lena, Syv