Robert
    Har väldigt mycket panik över gymnasiearbetet och försöker googla frågeställningar eftersom det är helt tomt i huvudet. Har ni tips på några lätta frågeställningar, går även ekonomi så tror det ska vara ekonomi relaterat
    • Mikael : Hur går det? Har du nu valt tema för gymnasiearbete? Vad valde du?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Robert!
    Du borde få Handledare för ditt gymnasiearbete och tema för gymnasiearbete väljs i samråd med handledaren.
    Om det är så att du försöker komma på Förslag till handledaren, så kommer jag att skicka några tips och länkar till dig.
    Men du kan också BE DIN HANDLEDARE att hen kommer med förslag. Du kan säga att du är "flexibel" eller "öppen för förslag".

    Tips&länkar:
    1). Läs vad Skolverket skriver om Mål för gymnasiearbete på Ekonomiprogrammet: "Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för högskolestudier inom i första hand det ekonomiska eller juridiska området. Det ska utföras på ett sådant sätt att eleven formulerar en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar ett större arbete som utgår från centrala kunskapsområden inom programmet. Gymnasiearbetet ska redovisas i en skriftlig rapport med en kort sammanfattning på engelska. Eleven ska presentera och diskutera sitt arbete samt ge respons på andra gymnasiearbeten."

    2). se Skolverkets exempel på http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181884!/Menu/article/attachment/EK1.pdf
    och på http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181533!/Menu/article/attachment/EK3.pdf

    Du skriver inte om du går inriktning "ekonomi" eller "juridik" på Ekonomiprogrammet, så se även detta exempel: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181531!/Menu/article/attachment/EK2.pdf

    3). Välj din favoritkapitel från någon av läroböckerna och försök formulera en frågeställning till gymnasiearbete utifrån innehåll i det kapitlet;

    4). Ibland får man skriva gymnasiearbete i grupper á 2-3 elever. Om din skola tillåter skriva i grupper, kanske kan du "hoppa på" någon annans idé och ansluta dig till en annan elev eller ett par elever, så blir ni två eller tre som delar på jobbet;

    5). Personligen så skulle jag vara intresserad av att undersöka t.ex. hur kan det komma sig att Nobelpristagare i Ekonomi inte alltid har så mycket ordning i sin egen privat ekonomi?
    eller om du kan försöka förutspå vem nästa vinnare av Nobel priset i ekonomi blir? (du kan då motivera för din favorit och det blir intressant att se om du får rätt).
    En intressant fråga är också: Vad skulle ekonomiska effekter bli om beslut skulle fattas om att gymnasieskola skulle bli obligatorisk i Sverige? (det kanske inte skulle bli några större ekonomiska effekter av det - eller så kanske det finns risk att det blir - vilka? när och varför?)

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hör av dig och berätta hur det går.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare