Ellinor
    Jag vill jobba inom marknadsföring och reklam. Jag vill va med i den kreativa processen och skapandet. Vad jag förstått är bra yrken för mig, marknadskoordinator, copywriter, art director och Digital marketing manager. Men har inte sökt någon utblidning än för det finns så många vägar att gå och är altid rädd att jag ska välja "fel väg" och stå där arbetslös tillslut. Om jobbutsikterna klassas som små, alltså fler utbildade än utbud, är bästa vägen att gå på yrkeshögskola med mycket praktik och lättare få rätt kontakter eller universitet som ger en djupare kunskap och bredare förståelse som ger möjlighet till en bredare skala av yrkestitlar att söka?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinor,

    en mycket svår fråga att svara på. Jag vill börja med att påminna om att bara för att man söker till en utbildning, betyder inte att man 100% kommer in. Det är inte alls ovanligt att man inte kommer in, även om man sökt till samma utbildning i flera år. Därför är rekommendationen att söka till många utbildningar samtidigt. Det går bra att söka till väldigt många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och man kan även bli antagen till flera olika (t o m till många olika) yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Till högskola-universitet kan man i första omgången söka 12 alternativ men måste prioritera noga. Högskole- och Yrkeshögskoleansökningar sker helt oberoende av varandra, så mitt förslag är att du söker både till många yrkeshögskoleutbildningar och till högskola-universitet samtidigt.
    Yrkeshögskoleutbildningar visar mycket bra resultat i att ge jobb. Det finns flera förklaringar till varför YH ger jobb: utbildningarna är mycket inriktade på arbetsmarknadsbehov; de tas fram i nära samarbete med branscher; på sin LIA (lärande i Arbete), alltså en sort praktik, kommer man i direktkontakt med branschen, skapar kontakter och många får jobb på sina LIA-platser. Ännu en orsak till varför YH-utbildningar leder till jobb kan vara den att det är vanligtvis få platser på en YH-utbildning, t.ex 35 studieplatser och mot slutet av utbildningen så kanske det är cirka 25-30 som tar examen. Högskolor-universitet brukar ha många fler studieplatser och många tar samma examen samtidigt i samma del av landet och arbetsmarknaden kan bli "översvämmad" med en viss kompetens, som kanske inte ens efterfrågas av arbetsgivare. Utbildningar på högskolenivå ger gedigen teoretisk kunskapsgrund, vilket är jättebra att ha om man t.ex vill gå mot forskning eller är beredd att komplettera med praktiska kunskaper och erfarenheter, t.ex ser vi ganska ofta att en person med en högskoleexamen söker till yrkeshögskola sen, för att hen ej fick ngt jobb eller om hen vill specialisera sig inom ett smalare område inom vilket hen kan bli specialist/expert (det går ju inte bli expert inom många olika områden samtidigt).
    Du får gärna titta på många olika yrkeshögskoleutbildningar:
    campus-i12/3d-artist-visual
    hyper-island/ux-designer
    campus-skelleftea/3d-visualisering-och-digital-compositing
    xenter-botkyrka/vfx-artist
    hyper-island/interactive-art-director
    berghs-school-of-communication/public-relations
    frans-schartaus-handelsinstitut/produktionsledare-for-spelfilm-och-tv-drama

    Studie- och yrkesvägledare