Zara

    Hej, går sista året på naturvetenskapsprogrammet. Jag läser engelska 7, matte 5 och matte specialisering för att får full merit. Dock blir mina kurser 2550 med gymnasiebetyg. Materialisering och religion är de enda kurserna jag läst som ligger på 50 poäng. Jag vill ha kvar materialisering och undrar därför om jag kan läsa religion som utökad? eller får man ha högre än 2500 i poäng? Mvh Zara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zara!
    Religionskunskap 1 (50 p) är en obligatorisk kurs. Det kan du se i Programplanen för NA. Och en obligatorisk kurs kan inte bli en U-kurs (utökad) tyvärr.
    Det går alltså inte få ut examensbevis utan att Religionskunskapskursen ingår. Den får ingå med F-betyget, men ingå måste den göra (och ingå inom de "vanliga", ej U-kurser).
    Vidare gäller: hur ditt examensbevis kommer att se ut borde framgå från din individuella studieplan som fylls i på förhand, innan varje kurs påbörjas. Nu, i slutet av årskurs 3 är det nog alldeles för sent att börja fundera på vilka kurser som ska i ditt examensbevis bli U-kurser. Men prata gärna med SYV på din skola.
    Annars så är det rektorn på skolan som är ytterst ansvarig.
    vänligen
    Julia