Josefin

    Jag vill till hösten plugga ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolor och har därför funderat på lite olika ämneskombinationer. Jag är intresserad av både engelska och svenska, men har hört att den ämneskombinationen innebär hög arbetsbelastning. Är detta sant och isf varför är denna ämneskombination tyngre än någon annan? Förutom svenska och engelska tycker jag även att samhällskunskap och religionskunskap verkar som intressanta ämnen. Därför undrar jag även hur arbetsmarknaden ser ut för olika ämneskombinationer som innehåller några av ovanstående ämnen? Vilken är den mest lovande ur den synpunkten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    du bör samråda med många olika personer och sedan är det Du som Bestämmer!
    Det kan vara rätt olika för olika lärare. Någon tycker säkert att 2 språk är "jobbigt" att kombinera. Det kan kännas enformigt, kanske.
    Det kan också vara jobbigt att prata ett språk som inte är ditt modersmål - när du kanske får elever som har engelska som modersmål eller av någon anledning kan "bättre engelska" än du, som är lärare (exempelvis om eleven borde under lång tid i ett engelsktspråkigt land).
    Andra lärare kan tycka att det är bättre att "inte vara för splittrad" och att 2 olika språk är OK; de vill inte ha "variation" i form av olika undervisningsmetoder: i språk undervisar man ju inte på exakt samma sätt som i andra ämnen.
    *******
    Angående möjlighet att få jobb - så är alla fyra ämnen som du nämner, obligatoriska på nationella program på gymnasiet. Mest läses det Svenska (på högskoleförberedande program är det 3 kurser som är obligatoriska). Lärare i Svenska undervisar ofta även i Svenska som andraspråk (även om hen inte är behörig just som SAS-lärare), på så sätt skapas det viss "variation" även inom det ämnet.
    Personligen skulle jag välja läsa Ämneslärarprogrammet Svenska och Samhällskunskap; men frågar du 100 andra personer, kan du få 100 olika svar... för man kan tänka väldigt olika kring det.
    Jag tänker t.ex att "religionskunskap" ingår liksom inom "samhällskunskap"; och att en svensklärare blir också SAS-lärare, det facto (allt som oftast); med examen som lärare i Svenska kan man även undervisa i SFI, svenska för invandrare >>, om behovet skulle finnas.

    Om det blir lättare eller svårare att få jobb med olika ämneskombinationer, är extremt svårt att säga. Rektorer vill ersätta de lärare som "försvinner", ex. som går i pension eller blir föräldralediga - och vilka kombinationer de har, som blir om fem år föräldralediga - är omöjligt att veta.
    Är man flexibel och kan tänka sig undervisa på högstadiet och/eller i ämnen, där man inte är behörig - lär man inte, som lärare, bli arbetslös! Det är i alla fall så prognoser ser ut idag, inför framtiden!

    Vänligen och med förhoppning på att mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'spåk' (2 st.)

    • Matilda

      Hur vet dom vilken level nivå av språk ska man ha?

      Hej! Med tanke på om man väljer ett nytt språk tex tyska 1. Hur ska gymnasiet jag börjar på veta att jag ska börja på tyska 1 och inte tyska 2 eller 3?

      Anna: : Hej!om du inte har läst tyska på grundskolan, då börjar du på Tyska 1, nybörjarkurs - på gymnasiet. Sedan, om läraren och du kommer överens om du kan så... Läs hela svaret
    • Simon

      Läsa moderna språk steg 1-3 på IB programmet?

      Hej syv! jag undrar om man kan läsa ett helt nytt språk, alternativ starta på nytt under gymnasiet .Jag vill gärna läsa steg 3, men kan inte göra det nu p.g.a slutat språk Kan man då läsa från början steg 1-3 under IB tiden på skolan, eller måste jag läsa på fritiden i någon typ av...

      Lena: : ...jag föreslår att du kontaktar det IB-gymnasium du tänker välja för att få den detaljinformationen - den har inte jag dessvärre. Men dom själv kan säkert svara på hur elever som vill läsa språk gör på programmet. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga