Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag tror du är intresserad av följande utbildningar:
    - INDUSTRIELL EKONOMI, CIVILINGENJÖR
    - EKONOMI OCH PRODUKTIONSTEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR
    och i så fall är det Civilingenjörsprogrammet respektive Högskoleingenjörsprogrammet. Att de programmen är har någon form av "ekonomisk inriktning" är sekundärt; i första hand är det utbildningar som leder till yrken Civilingenjör respektive Högskoleingenjör. Svenska utbildningar som leder till yrken Civilingenjör och Högskoleingenjör kräver, för särskild behörighet, godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi1 och Matematik 4.
    Renodlade ekonomiutbildningar som t.ex kandidatprogrammen i ekonomi och företagsekonomi och utbildningar som leder till yrket Civilingenjör och yrket Fastighetsmäklare kräver, för särskild behörighet, godkända betyg i Matematik 3 och Samhällskunskap 1b och de kurserna ingår som obligatoriska i gymnasial utbildning på EK/ekonomi.
    Allmänt gäller: om man inte blir behörig på gymnasiet, behöver man komplettera efter gymnasiet och det kan man göra på olika sätt: genom att läsa på komvux, på en folkhögskola eller genom att göra prövningar.

    Studie- och yrkesvägledare