Alaau
    Jag vill bli el ingenjör, jag läser nu el och energi program, jag fick godkänd i engelska 6 och snart kommer jag läsa svenska 3. Hur kan jag läsa vidare i högskolan med elingenjör och inte yrkehögskolan. Är det möjligt?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Kommer du läsa år 3 på gymnasiet läsåret 2019-20?

    i så fall får du kika på utbud av högskoleutbildningar på www.studera.nu från 15 mars 2020.

    • : Ja det ska jag göra 19-20
    • : Tack!
    • Mikael : Gemensam hemsida för de svenska högskolor/universitet är www.studera.nu - många gånger kan man se kommande utbildningar med lång framförhållning, men fullständigt utbildningsutbud kommer finnas till den dagen anmälningsperiod börjar och det är 15mars2020, om man söker till Höstterminen 2020. Dock vet man redan nu att civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammet kräver alltid Matematik4, Fysik2 och inom kemi - lägst 1 (kan till vissa utbildningar krävas även kemi2).
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alaau,

    om du på gymnasiet läser El- och energiprogrammet, då gissar jag på att du inte läser fysik1a och 2; kemi1 och matematik upp till och med matematik 4 och de kurserna (godkända betyg i dem) krävs för Särskild behörighet till civilingenjörsprogrammen och högskoleintenjörsprogrammen.
    Därför måste du Komplettera för behörighet;
    det går att göra genom
    - studier på komvux;
    - studier på folkhögskolorna;
    - basår på högskolor/universitet;
    - självstudier + prövningar.

    Vänligen
    Julia syv