Jonatan
    Jag går första året på gymnasiet och jag är osäker på om kinesiska är något för mig. Jag läser inget övrigt modernt språk och jag undrar om jag fortfarande har högskolebehörighet och var kraven ligger.
    Perstorp Gymnasium

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jonatan,

    om du går på Perstorp gymnasium>> då måste du rimIigtvis Iäsa EI eIIer Industriteknik, stämmer det? I så fall är inte moderna språk obligatoriska, i alla fall inte för att ta ut Examensbevis från de programmen. Däremot är även Volum av kurser (antal godkända poäng) viktig, och i fall du läser kinesiska inom programmets 2500 poäng, måste du i så fall - om du vill hoppa av kinesiska - ersätta den kursen med en annan kurs. Har du frågat på skolan om du kan byta till en annan kurs?

    Om du läser Internationell profil- så kanske du skulle om du hoppar av kinesiska, missa möjlighet att åka på praktik utomlands? Vad skulle du i så fall tycka om det? Mitt råd är att du pratar med SYV på din skola.

    Hoppas du får nytta av mitt svar.

    Peter SYV