Hej A!
    vilka masterprogram som kommer erbjudas om några år är det ingen idag som kan lova dig... utan det får man se "då", när det blir dags. Och detsamma gäller masterprogrammen utomlands  - du får under sista året på högskoleingenjörsutbildningen se vilka masterprogram som kommer bli sökbara både i Sverige och utomlands och du får söka alla de som du tycker passar in i dina planer. Sedan får du se vilket eller vilka du kommer in på.
    Det finns inte några garantier att kunna läsa någonting över huvudet taget efter avslutade studier på det högskole-/universitetsprogrammet som man kom in på. Man läser det programmet som man är antagen till och får sedan - om man så önskar - söka vidare/påbyggnadsutbildningar (både i Sverige och utomlands). I Sverige ligger både master- och magisterprogrammen på avancerad nivå (kräver alltså 3-årig utbildning sedan innan på grundnivå).
    Du kan se vilka master- och magisterprogram som finns idag. Det kan hända att många av de finns även om några år när det blir dags för dig att söka. Du får också gärna prata med studievägledare både på högskoleingenjörsutb. och på de masterprogrammen som finns idag och som du är intresserad av (de är mer insatta i just de specifika utbildningarna och kanske kan ge dig tips och råd som blir till hjälp för dig).

    • A : Så är det möjligt att bygga på i 1-2 år master efter högskoleingenjörsutbildningen eller går det inte idag? Hur ser man det?
    • Anna : Det är Antagningsgruppen på det lärosäte där magister- eller masterprogram erbjuds som bedömer vem som är behörig. För några år sedan krävdes det Kandidatexamen inför utbildningar på avancerad nivå; sedan blev det friare (mer flexibelt) - även yrkesexamen accepteras som behörighet inför programmen på avancerad nivå. Det bästa är om du hör av dig till antagningsgrupperna på de lärosäten där du vill läsa på avancerad nivå och frågar om du med högskoleingenjörsexamen blir bedömd som behörig inför just deras masterprogrammet/programmen. Jag tänker också på just exakt innehåll i högskoleingenjörsutbidlningen (de kan finnas med olika inriktningar) - och då kanske just själva Inriktningen på utbildningen på grundnivå som inte passar till just det här masterprogrammet. --- Om du vet att du vill läsa under längre tid än 3 år, är det bättre att du direkt söker till 5-åriga program som t.ex Civilingenjörsprogrammen.