Fatima

    Hej, jag undrar vad skillnaden mellan högskoleingenjör datateknik OCH högskoleingenjör datateknik och mobil IT. I t.ex malmö universitet finns det endast med mobil IT men inte i andra. Skiljer de sig mycket? Får man exakt samma behörigheter? Är det svårare? etc. Samt har jag en till fråga, går det att plugga vidare med den utbildningen? Kan man bli civilingenjör med det? osv Tack på förhand (:

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima!
    Det finns väldigt många olika högskoleingenjörsprogram. De kan ha samma namn med olika innehåll eller så kan de ha olika namn med nästan identiskt innehåll. Mina råd är att du jämför kursinnehåll i utbildningarna: alltså tittar på vilka kurser som ingår. Om du inte hittar kursinnehåll på lärosätets egen webbplats, kontakta de som jobbar på den utbildningen.
    Vad man kan göra efter respektive högskoleutbildning brukar ofta stå på utbildningens webbplats under "Efter utbildningen" avsnitt. Om du inte hittar, kontakta de som jobbar på den utbildningen - t.ex studievägledare på den institutionen där den aktuella utbildningen ges.
    Civilingenjör blir man i Sverige genom att läsa på civilingenjörsprogrammen. Finns många olika civilingenjörsprogram. De är femåriga. Om yrket civilingenjör (övergripande information) var god läs på framtid.se/yrke/civilingenjör

    Om yrket Högskoleingenjör var god läs på framtid.se/yrke/hogskoleingenjör - man blir i Sverige högskoleingenjör genom studier på högskoleingenjörsprogrammen, som är treåriga.

    Specifika detaljer kring högskole-universitetsutbildningar kan vi som är allmänna studie- och yrkesvägledare, inte berätta om, för att vi vet inte det. Det är studievägledare på de institutioner där respektive utbildning ges som är experter på de utbildningar som erbjuds av den institutionen.
    Jämför: det finns allmänna läkare som vid behov skriver remiss till specialistläkare. Vi på FRåGA SYV är som "allmänna läkare" som måste vid specifika frågor om en viss utbildning hänvisa till "specialister", alltså de studievägledare som jobbar på just den utbildningen som du är intresserad av. :)

    Allmänt gäller---
    Att programmen har lite olika namn behöver inte per automatik betyda att de är väldigt olika. Kurser som ingår kan vara desamma eller i alla fall mycket liknande.