Kevin

    Hej, Ja, jag vet att det finns trådar om detta men folk ger så himla olika svar. Men det kanske har ändrat sig med tiden, det är ju trots allt 2021 nu och inte 2010. Som jag uppfattat det är det en ytterst liten om inte ingen skillnad mellan högskoleingenjör + master och civilingenjör om man ska söka jobb utomlands. Men hur är det i Sverige? Som jag uppfattar det är arbetsgivare så jäkla insatta i just civilingenjörstiteln. Jag har nog bestämt mig för mitt universitetsval. Jag har tyvärr inte tillräckligt med poäng så jag förväntar mig att jag kommer in på högskoleingenjör datateknik LiU (det är den staden jag bor närmast som erbjuder utbildningen). Jag kommer även med all sannolikhet läsa en master (kanske i AI eller datalogi), antingen på Chalmers eller KTH.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Du verkar vara bra insatt och har en plan på vad du ska söka för studier. Det är jättebra och vi hoppas du lyckas genomföra din plan och vi önskar dig lycka till!

    Vad olika arbetsgivare tycker om och föredrar går tyvärr inte att förutse på det sättet som du ställde frågan. Det handlar om fem år framåt i tiden och din blivande arbetsgivare kanske ännu inte finns  eller ändrar sina åsikter under de kommande 5 åren.