Algebra

    Hejsan! Jag har bra betyg och funderar på att gå civilingenjör. Jag har dock inte tillräckligt för att kunna komma in på just den skolan jag kanske drömmer om men kan enkelt läsa till eng 7 på komvux för att få extra meriten. Jag undrar mest om jag skulle gå högskoleingenjör istället och sen kanske bli civilingenjör om jag känner att det är något jag intresserar mig i. Hur lätt är det då för mig att läsa master program? Finns det på många platser i Sverige och är det svårt att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    utbud av utbildningar kan förändras. Vilka masterprogram och på vilka lärosäten som kommer bli sökbara om några, t.ex 3 år, är det ingen Idag som kan (garanterat) veta. Jag tänker också på följande: civilingenjör blir man om man tar examen från just civilingenjörsprogrammet och i så fall skulle du behöva komma in i "senare del av programmet", civilingenjörsprogrammet, alltså. Antagning till senare del av programmet öppnas om tillräckligt många har hoppat av och platserna har "befriats" - det är inte säkert att antagning till senare del av programmet kommer att öppnas på de lärosäten där du vill läsa till civilingenjör.
    Det är alltså säkrare att från början komma in på civilingenjörsprogrammet. Du får också gärna samråda med studievägledare på de institutioner där ciilingenjörsprogrammen ges.

    Studie- och yrkesvägledare