Linnéa
    Hej!
    Vet att maxantalet poäng per termin är 45 hp för heltidsstudier.
    Hur blir det med deltidsstudier?
    Räknas det som mindre poäng eftersom det är fördelat på fler terminer?
    Är det till exempel möjligt att bli antagen och läsa två 30 hp kurser om dessa är på deltid?
    Kan man då andra terminen läsa mer tex en kurs på 15 hp?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!
    Heltidsstudier på högskolenivå på de svenska lärosätena = 30 hp per termin.
    Om man läser 45hp läser man i så fall på 150% av studietakt och bör lägga cirka 60 timmar per vecka på sina studier.
    Antagning.se antar till max 45hp per termin, men det vanligaste är att man läser på "endast heltid", alltså 30 hp per termin.
    Deltid innebär att man läser färre poäng, än på heltid. Hur mycket färre, beror på ... 15 hp per termin blir halvtidsstudier och 7,5 hp - blir studier på 25% av "normal" studietakt.
    Man kan läsa flera deltidsutbildningar samtidigt. Och man kan också kombinera studier på högskolenivå med andra studier: t.ex studier på komvux, på en folkhögskola, på en yrkeshögskola eller med jobb.
    Antagningar till olika skolformer är i Sverige inte samordnade, alltså kan man bli antagen till 150% studietakt på högskola och samtidigt även till komvux, till folkhögskolorna, till flera (t o m till många) olika yrkeshögskoleutbildningar, men man ska ju sedan också hinna och orka bedriva sina studier.

    • : Så jag kan inte bli antagen till två deltidskurser på 30 hp på samma termin? Kan man då bli antagen till 30 nya hp nästa termin även om man skulle ha en pågående kurs på deltid?
    • Mikael : Om en 30 hp kurs går på två terminer, läser man 15 ho per termin, då kan man i så fall läsa upp till 30 hp till under samma termin: t.ex ännu två andra 30 hp-kurser som går på halvtid.
    • Anna : Håller med Mikaels svar. Deltidskurser kan gå på halvtid eller på 75% av studietakt och det är stor skillnad... Antagning.se räknar med poäng per Termin. CSN räknar med poäng per vecka. En 30hp kurs kan läsas på en termin, då läser man den på heltid. Den kan annars läsas på 25% av studietakt och i så fall läser man den på fyra terminer. Deltid och halvtid är inte samma sak. Halvtid är en variant av deltid. "Deltid" säger bara att det är lägre studietakt än heltid, men säger inte Hur mycket lägre. Du kan också ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720, tel.tid kl.9-16 på vardagar.