ell

    Hej jag har gått med inställningen i flera år att göra högskoleprov jag går just nu i 3an och ska söka högskola tills hösten 2022 allstå söker jag våren 2022. Jag visste att det var nu nån gång som man skulle söka och när jag gick in på hemsidan stod det att man bör vara 19 år?? Jag har alltid hört att man kan göra från o med första året i gymnaiset. Är det här något som har ändrats med åren??? Och isåfall när inträffar nästa högskoleprov. Jag vet att alla rekomderar att göra två styckna prov för att första alltid går sämre och kommer jag därför inte ha den möjligheten :(

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elle,
    för inte alls länge sedan, "innan corona", kunde man vara hur ung som helst och göra högskoleprovet hur många gånger som helst. Sedan dess har reglerna tyvärr ändrats. De aktuella bestämmelserna finns på studera.nu/hogskoleprov/det-viktigaste-om-hogskoleprovet

    När inskränkningar införs blir det alltid några eller ibland också många som blir lidande, vilket är beklagligt. Begränsningar införs av olika anledningar, t.ex att det blir för dyrt att låta jättemånga personer skriva högskoleprovet hur många gånger de vill; sedan är det också med tanke på smittspridningen (nu säger experterna att Delta-varianten av corona sprider sig bland de unga och många unga blir tyvärr svårt sjuka).

    Du har säkert läst följande information: "

    För att få skriva provet ska du:

    fylla minst 19 år under 2021

    eller ha börjat gymnasiet före 16 års ålder och hunnit slutföra gymnasiet.

    Anmäl dig bara om du verkligen behöver ett provresultat för antagningen till vårterminen 2022. UHR följer noga utvecklingen och har på grund av det förvärrade pandemiläget begränsat antalet platser till 40 000."

    Och jag förstår att du blir besviken om du inte tillhör målgruppen och inte kan anmäla dig. Jag vet inte om det är så mycket till tröst men du är inte ensam. Det finns väldigt många med dig som är i samma situation. Många av dina blivande konkurrenter om plats på högskoleutbildning drabbas på samma sätt.
    Tips jag kan ge dig är att du anmäler dig till vårens högskoleprov, vilket jag hoppas du ska ha möjlighet till att göra. Och att du innan dess tränar och förbereder dig.
    Den matimatisk-logiska delen av HP kan man träna på med hjälp av matteboken.se/lektioner/hogskoleprov - det är mycket bra material och det är gratis.
    En annan rekommendation är att läsa så mycket som möjligt både på svenska och på engelska. Och här kan man öva på gamla högskoleprov!

    Liselotte