Nes

    Hej. Jag tänker nu plugga som apotekstekniker men saknar betyg på naturkunskap 2. Jag har inte läst den på gymnasiet. Om jag nu skriver högskoleprovet sen gå på komvux får några veckor för att få betyg i naturkunskap 2. Kan jag då söka för utbildningen? Eller måste man först läsa på komvux sen högskoleprovet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nes!
    Utbildning till Apotekstekniker ligger i Sverige på Yrkeshögskolan, alltså inte på högskola eller universitet, därför det faktum att du skulle göra högskoleprovet eller inte göra högskoleprovet kommer troligtvis ha liten betydelse (eller ingen alls). Antagning till yrkeshögskoleutbildningar görs på "sammantagen bedömning", vilket betyder att alla meriter kan tas hänsyn till, men det krävs inte specifikt att man har gjort högskoleprovet. Det skadar givetvis inte att göra högskoleprovet men det är mycket möjligt att resultat från högskoleprovet inte alls kommer påverka möjlighet till antagning till någon yrkeshögskoleutbildning, bland annat till utbildningar till Apotekstekniker.
    Och du kan söka även utan att ha godkänt betyg i naturkunskap 2, därför att yrkeshögskola kan göra undantag och anta obehöriga.
    Jag råder dig att söka till komvux läsa naturkunskap 2 (om du har godkänt betyg i naturkunskap 1b men annars så läser du först nk1b och sedan nk2 - varje av de kurserna tar fem veckor på heltid att läsa).
    Det finns också ett ganska stort antal olika "ersättningsmöjligheter" vad gäller kursen Naturkunskap 2, t.ex om man redan har godkända betyg i gymnasiala kurser fysik1a, kemi1 och biologi1, då behöver man inte läsa nk2.
    Även personer som läst på vård- och omsorgsprogrammet eller på naturbruksprogrammet kan ev."slippa" läsa nk2. Samråd med SYV-en på komvux kring det.
    Se några exempel på utbildningar till apotekstekniker:
    yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker
    yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker