Simon
    Hej!
    Till våren så ska jag söka till högskola har jag bestämt.
    Vet ungefär vilken väg jag vill gå men inte exakt.
    Jag vill gå en utbildning som ger en en bra grund inom entreprenörskap men som samtidigt specialiserar sig inom ekonomi/business.
    Vet att ekonomiprogrammet är de självklara valet men kan de finnas några andra program som kan ge liknande kunskaper?
    Väldigt luddig fråga men fann inte ord att formulera mig som jag vill.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Simon, det finns många kurser och program inom det område som intresserar dig och alla högskoleutbildningar är samlade på www.studera.nu.

    Här får du exempel på några utbildningar:
    en 2årig utbildning - http://www.du.se/sv/Utbildning/Utbildningsprogram/Entreprenoriellt-foretagande-120-hogskolepoang/
    De flesta program är på 3 år:
    http://lnu.se/utbildning/program/EGEBD#semester_20142
    http://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_program_page_t_P1522

    Du kan även se på www.yhguiden.se om du hittar någon Yrkeshögskoleutbildning som du vill söka. Det som är mycket bra är att du behöver inte välja gå högskola eller yrkeshögskola fram tills dess att du får Antagningsbesked: det är nämligen så här - att du kan få plats på högskola och på Yrkeshögskola samtidigt och välja sedan i fall du får både och - på så sätt är det helt "ofarligt" att söka olika utbildningar samtidigt.

    Bästa hälsningar
    Mikael Syv
    Hej Simon, det är svårt att vara säker angående vilken utbildning som arbetsgivare kommer att efterfråga mer: entreprenörsprogrammet eller en 3-årig ekonomutbildning.
    Yrkeshögskoleutbildningar som du kan se på www.yhguiden.se - uppvisar mycket hög andel av f d studerande som får jobb direkt efter utbildningen och även under sista termin på utbildningen. Detta pga YHutbildningarna skapas utifrån konkreta arbetsmarknadsbehov och är så pass korta att situationen på arbetsmarknaden inte hinner förändras och efterfrågan är fortfarande hög på just det området.

    Vad det gäller högskoleutbildningar, så är mer stabila - på det sättet att samma utbildning "körs" på samma högskola i många år och det är både bra och dåligt: bra för att arbetsgivare känner till de utbildningarna och vet vad de kan förvänta sig av dig, som har gått den
    och mindre bra - för att högskoleutbildningar inte tar så mycket hänsyn till arbetsmarknadsbehov och det kan mycket väl vara så att folk på en högskola - i vissa fall - utbildas till arbetslöshet.

    Tänk även på att det finns möjlighet att starta eget och bli på så sätt din egen arbetsgivare.

    Tips: titta på www.ams.se - bland jobbannonser vad arbetsgivarna skriver om kvalifikationer på arbetssökande vad det gäller sökandes utbildningsbakgrund. Då ser du "svart på vit" vad som gäller idag men vad som arbetsgivare kommer att efterfråga om 3-4 år är svårt att veta helt säkert.

    Hoppas du fick svar från mig nu, som blir till hjälp för dig!
    Mvh
    Mikael SYV
    • : Är entreprenörsprogrammet eller en 3-årig ekonomutbildning mest eftertraktat om 3-4 år?