lukas

    Vad finns det för högskolor i Göteborg som erbjuder ekonomi? Vad är den lägsta antagningen till dessa högskolor? Vill studera till revisor och undrar därför vad jag behöver läsa på högskolan för att bli det. Har dock hört om att man inte behöver läsa ett specifikt ämne inom ekonomi utan det räcker att man har en examen inom ekonomi för att bli revisor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag gissar på att du har som mål att bli Auktoriserad revisor. I så fall gäller, i Sverige, strikta regler ang.hur man kan få auktorisation. För att som  revisor få auktorisation gäller, enligt de uppgifter jag har, följande:

    För att bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt minst 6 år samt därefter avlagt ett prov.

    Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst 3 år. Den praktiska utbildningen bör ske under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst 3 år.

    För mer information om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se

    Du frågar även om vilka högskolor i Göteborg som erbjuder ekonomi. GÖTEBORGS UNIVERSITET erbjuder Ekonomikandidatprogrammet, se gu.se/studera/hitta-utbildning/ekonomie-kandidat
    Chalmers tekniska högskola erbjuder Civilingenjörsprogrammet i Industriell ekonomi, se chalmers.se/utbildning/hitta-program/industriell-ekonomi
    Man kan annars försöka sätta ihop en egen utbildning av fristående kurser. För kandidatexamen inom ekonomi behöver du bland annat ha godkända studier i minst 90 hp inom ekonomi. Rekommenderas att läsa alla 90 högskolepoäng för sitt huvudämne på samma lärosäte och att läsa 30 hp-kurserna, t.ex Ekonomi 1, 2 och 3 (tre kurser á 30 hp var) på samma lärosäte. Vilka de resterande 90 hp inom kandidatexamen är kan bero på vilken institution som man tar examen hos. Du kan få lite olika svar från olika lärosäten. I Göteborg är det, enligt min uppfattning, främst på GÖTEBORGS UNIVERSITET, som du kan få ut kandidatexamen med huvudämnet Ekonomi. Vänd dig gärna till studievägledningen på GÖTEBORGS UNIVERSITET.
    Vad gäller antagningsgränserna (hur höga betyg som ger studieplats) så går det inte att säga ngt definitivt på förhand. Gränserna kan gå upp och ner. Du vinner på att prövas även i HP-urvalet (med resultat från högskoleprovet). Smart är att söka till många olika alternativ och prioritera så att man sätter det alternativet man helts vill komma in på - som sitt första, högst upp. Du kan söka "blandat" både till program och kurser. Antagning.se kommer sätta upp dig som RESERV på dina högre prioriterade alternativ där du är behörig men kommer inte in i första urvalet på grund av för låga meriter. Det finns viss chans att komma in från RESERV.
    Givetvis är det bra att ha så höga meriter som möjligt + att prövas i så många olika urvalsgrupper som möjligt, samtidigt. I varje urvalsgrupp har man en ny chans att komma in.

    Studie- och yrkesvägledare