Lovisa
    Hej! Jag skulle vilja läsa upp betyg från gymnasiet för att få ett högre meritvärde/betygssnitt. Hur går man bäst tillväga? Är det smart att göra det även fast jag inte vet vad jag vill studera senare?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa!
    om du inte vet vad du vill studera senare - så kanske är det bra att försöka skaffa sig mer arbetslivserfarenhet: om du får jobb (vilket jobb som helst) kan du kanske samtidigt bedriva självstudier eller läsa i låg takt (t.ex 25% av studietakt, på komvux). Du frågar om det är smart att försöka höja sitt meritvärde/betygssnitt även fast du inte vet vad du vill studera senare... och svaret på den frågan är rätt svårt att ge. Å ena sidan får man bättre chans att komma in på olika högskoleutbildningar med högre meritvärde. Å andra sidan, så kanske du skulle kommit in även utan att höja ditt meritvärde... det finns också utbildningar inom andra skolformer - som t.ex KKU och yrkeshögskola, där antagning görs på sammantagen bedömining där betygen spelar endast viss roll, men inte är avgörande.