Julius
    Hej!

    Jag tog studenten 2015, gick ekonomiprogrammet och mitt snitt ligger på 16.99, förutsatt att matematik 4 och moderna språk 3 ger mig 1 meritpoäng. Jag vill söka in till kursen Företagsekonomi 1 i Göteborg våren 2019 och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att höja mina betyg på bästa sätt. Antagningen våren 2018 på denna kurs låg på BII: 17.34. Jag tänker att om jag gör en prövning i moderna språk 4 så får jag 1 hel meritpoäng till och ligger då på ca: 18.00, stämmer detta? Eller vad anser ni vara bästa sätt för mig att komma in på denna kurs? Om jag nu skulle vilja göra en prövning i moderna språk 4 skulle detta vara möjligt att göra hösten 2018 och hinna söka in med mitt nya snitt våren 2019?

    Tacksam för svar!

    Mvh Karolina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Betyg i kurser som ger meritpoäng räknas också med i ditt jämförelsetal och därför om du får E betyg i moderna språk 4 får du höjning av meritvärde på ca 0.7, men om du får A beeyg, blir höjningen på lite över 1.1.

    Du har bättre chans att få högre betyg om du läser kursen, men vill du göra Prövning - se till att få ut prövningsbetyg innan början på dec, då du måste komplettera senast 3 dec 2018 om du har gjort ansökan till våren 2019.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Men om jag läser upp moderna språk 4 så söker jag väl i BII gruppen eller hur? Anser du att läsa denna kursen skulle vara bästa sätt att höja sig på eller finns det bättre?
    • Milla : Du kommer prövas i BI också men utan att kompletterande betygen är inräknade. För att kunna ge råd om bästa -för dig- sättet måste man både se alla dina betyg och veta vilka ämnen du har lättare för samt också känna till vad komvux i din kommun kan erbjuda; därför råder jag dig ta med dina betyg till syv på komvux.