student

    Hej, jag har precis gått ut gymnasiet ur vård & omsorg och fått ett examenbevis då jag inte fått F i något ämne. Jag har ganska bra meritpoäng men vill höja det för större chanser att komma in på den utbildningen jag vill, vilket jag fortfarande inte vet vad jag ska söka. Jag har tänkt att jag kan läsa några kurser på komvux såsom modersmål, engelska 7. Men jag vet inte om dessa poäng kommer att räknas in i mitt meritpoäng? Om jag nu inte fick läsa några andra kurser kan jag då höja de betyg från 1:an som jag inte gjorde så bra? Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du inte har (i ditt examensbevis från gymnasiet) godkända betyg i eng 7, moderna språk 3 och 4 eller i "högre kurser inom matematik", då har du idag inga merit-/extrapoäng. Vilka som är "högre" mattekurser beror på vad den högskoleutbildning som du vill söka till, kräver. T.ex kräver socionomprogrammet och sjuksköterskeutbildningarna matematik 2 (och då får man meritpoängen på matematik - från matte 3-kursen och ännu högre kurser.
    Kurser inom ämnet modersmål ger inte några meritpoäng. om du kan få betygen i moderna språk, så är det på nivå 3 och 4 som du får meritpoäng för. Om meritpoängen för dig med examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    Till högskola/universitet söker man i Sverige (i betygsgrupper) med en siffra som heter meritvärde. Meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. Har man inga meritpoäng, blir meritvärde = jämförelsetal.
    Jmf-tal är snittbetyget.
    Du får söka läsa på komvux vilka kurser du vill men det är inte säkert att få plats på kurserna. De betygen som skulle höja meritvärde för dig är de kurser som kan ge dig meritpoäng. För övrigt, så höjer du meritvärde genom att höja ditt jämförelsetal (snittbetyget); för det behöver du få högre betyg i de kurser som ingår i ditt examensbevis.
    Om du söker till komvux men ej får plats, se om du hittar var du kan göra prövningar. Betyg från prövningar är lika mycket värda som betyg man får i slutet av lästa kurser.
    Vänligen
    ANNA

    • student : Tack så mycket för svar, jag har läst matte 2 och fått godkänt men ska försöka då söka för matte 3, engelska 7. Moderna språk 3, 4 tror jag inte att jag kan söka då jag inte läst det på gymnasiet eller spelar det någon roll?
    • Anna : För att kunna läsa steg (nivå) 3 i språket måste man ha förkunskaper motsvarande studier i det språket á 400 timmar. I annat fall börjar man på länger nivå. Om man är nybörjare i just det språket, börjar man på Moderna språk 1. Sedan kan man läsa mod.språk2 och så vidare.