Anna
    Hej! Jag går min sista termin på samhällbeteende på gymnasiet. Jag snittar ett C i betyg men i vissa kursen vet jag att jag egentligen kan prestera bättre än vad jag lyckats göra sista terminen då jag är väldigt skoltrött. Till min fråga, Finns det möjlighet att plugga kurser på komvux som jag tidigare inte läst? För att få högre snitt. Eller kan jag bara läsa upp kurser jag haft/har i gymnasiet idag. För jag kan ju exempelvis läsa till matte3b om jag skulle vilja. Då borde jag kunna läsa till exempelvis affärsjurudik?

    1 Svar

    Hej Anna,

    På Komvux kan du läsa kurser som du inte tidigare läst, t.ex. affärsjuridik eller matematik som du nämnder. Dock är ditt examensbevis ditt slutgiltiga betyg från gymnasiet och du höjer inte ditt snitt genom att läsa fler kurser på Komvux. Kurser från Komvux kan räknas med när du söker till högskola/universitet om de ingår i den grundläggande eller särskilda behörigheten till just det programmet.

    Du kan också göra prövning på Komvux i kurser du har läst på gymnasiet för att försöka höja ditt betyg - och då kan du höja ditt snitt om du får ett bättre betyg. Att göra prövning kostar pengar, och alla komvux erbjuder inte prövning i alla ämnen så kolla med din kommun och studie- och yrkesvägledaren där för att se vad som gäller för dig.

    För att öka dina chanser att komma in på den utbildning du vill kan du också satsa på att ingå i fler urvalsgrupper till högskola/universitet. Det gör du genom att läsa kurser på komvux som ingår i grundläggande/ssärskild behörighet som du inte tidigare har läst, göra prövning eller genom att göra högskoleprovet. För våren -18 är anmälning till högskoleprovet redan stängd, men till hösten har du chans igen (för studier till våren -19). Högskoleprovet är giltigt i 5 år, så du kan söka i flera urvalsgrupper vid flertalet tillfällen.

    Lycka till!

    Mvh,

    Malin