Hugo

    Skolan jag går på inkluderar kurserna matte c 2-3, biologi 1-2, fysik 1-2 samt kemi 1-2 i det naturvetenskapliga basåret. Biologin går mig på nerverna men tycker däremot att matten är intressant. Med andra ord hade väl kanske tekniskt basår varit ett bättre val nu i efterhand. Därför är frågan om man kan se det som att jag har gått "tekniskt" basår om jag inte klarar biologin. Med andra ord: Måste jag klara hela basåret som ett "paket" för att bli behörig till andra utbildningar? Eller är kurserna "enskilda" från basårs-paketet i sig? Så länge det inte blir att jag måste söka tekniskt basår nästa år för att kunna söka vidare. + Skolan erbjuder förtur till ingenjörsutbildningar både för natur och tekniskt basår och det hade varit kul att vara behörig till dem trots ofullständigt naturvetenskapligt basår. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,
    prata med studievägledare på din institution bland annat om platsgarantin efter basåret. Om platsgarantin erbjuds, då gäller det som just det lärosäte har bestämt (info finns ofta att hitta på hemsidan), men jag tror inte det finns skrivna regler för just den situationen som du beskriver: att man läser nat.vet.basår men hoppar av biologin, vad gäller då? Det är ingen vanlig situation och du måste därför ta upp den frågan med de utbildningsansvariga på ditt lärosäte.
    Saken är den att basåren på högskolenivå är de så kallade "för-utbildningar" de är inte riktiga högskoleutbildningar, men inte riktigt "vanliga gymnasiala kurser" heller... och varje lärosäte får bestämma i fall de väljer att bedriva basår, och i så fall vad som gäller på just det lärosätet just detta året (lokala bestämmelser kan också ändras över tid).
    Du frågar om man kan utesluta biologin och se naturvet.basår som ett tekniskt basår i så fall, och det kan man tyvärr inte göra: i de tekniska basåret ingår oftast mycket mer matematik "på de timmarna som nat.vet.studerande läser biologin", kan man kanske förenklat säga. I de tekniska basåren ingår ofta både matematik 4 och 5 och kanske också matte som motsvarar en eller flera kurser matematik specialisering. Eftersom utbildningarna går på "heltid", utesluter man ngt, och inte lägger in lika mycket "tillbaka", då blir det Deltidsstudier (alltså mindre volym än Heltid).

    Fråga studievägledare på din institution om det finns ledig plats (t.ex på grund av avhopp) på det tekniska basåret och om du i så fall skulle "hoppa över" till det tekniska basåret; här är problemet att nästan halva året har nu gått och de studerande på det tekniska basåret "läst ju någonting" på de biologi-timmarna som du har läst (troligtvis läste de mycket matte som du i så fall måste läsa ikapp - frågan är om det är rimligt att förvänta sig att du kan göra det och om lärarna och de övriga studerande skulle "lida" av att lärarna hjälper dig att läsa ikapp - den arbetstiden måste ju tas från "någonstans", som lärarna ska lägga på att handleda dig och hjälpa dig läsa ikapp samt ge dig i efterhand de proven som gjordes under första delen av basåret, som du har missat för att du läste "fel" basår. Men du kan fråga om det, om du vill. Kanske kan det ändå vara möjligt...

    Du skriver inget om studiemedel - om du får studiemedel för dina studier på basåret, då är det viktigt att du försöker klara av alla kurser som ingår i paketet, för att annars finns risk att du inte får ett positivt beslut (från CSN) om studiemedel nästa gång du ansöker. En "kreativ lösning" skulle kanske vara om du ansökte om att läsa på komvux och fick plats på komvux-kurserna, t.ex matte-kurserna så skulle du i så fall "kompensera" bortfall av biologin med kurserna på komvux, så att du fortfarande läser heltid och då har rätt till studiemedel på heltid, men det måste du också undersöka vidare, med CSN. Du kan söka till komvux och om du får plats på kurserna, då kan du kontakta CSN och fråga om de skulle göra om beslutet så att det blir OK att du läser delvis på högskolenivå och delvis på komvux för att få ihop till heltidsstudier.

    Kika gärna på antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/basår - där läser man bl.a om "studieteknik" som "vässas" och om att överbrygga glappet mellan gymnasiet och högskolenivå... och man kan tänka så här: även om biologin "går dig på nerverna", så kanske det finns fördelar för dig på lång sikt att försöka klara biologin: du får då möjlighet att utarbeta din individuella studieteknik som hjälper dig i framtiden lära dig någonting som upplevs som svårt eller "jobbigt"/onödigt (i alla fall just nu) men som man av någon anledning behöver lära sig, i alla fall till viss (godkänd) nivå. Inom studier och inom arbetslivet finns oftast "moment" som upplevs som man ska lära sig ngt som man inte vill lära sig men man "måste" och då är det bra att veta hur man ska göra för att ändå "trycka in i huvudet" den kunskapen snabbast och "lättast" (det finns väldigt många olika studieteknik-tricks men olika metoder passar olika människor - du får gärna kika bl.a på gymnasieGuiden.se/studieteknik ).

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack Milla för bra och snabbt svar!:)
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!