Hejsan123

    Går första året i gymnasiet i vård och omsorgsprogrammet och trivs bra. Vill plugga vidare efter gymnasiet till ssk men vet att jag inte kommer klara det, så det e knappt nån idè att försöka. Så hur ska ja göra om jag vill hoppa av gymnasiet då? För jag är inte så smart eller bra i skolan så ja kommer absolut Inge klara ssk utbildningen. Så då kan jag lika gärna hoppa av.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    Det finns väldigt många olika yrken som jobbar inom vården. Om du inte blir sjuksköterska, så kanske du kan bli specialistundersköterska eller en gipstekniker (bara för att ta ett par exempel)? Om du skulle hoppa av gymnasiet, vad ska du göra i stället? vilket jobb kan du få med endast grundskoleutbildning i bagaget?
    Du skriver i din fråga om att du trivs bra. Och i så fall tycker jag absolut du ska fortsätta läsa (och detta även om det skulle bli så att du inte får ut examen i slutet av år3). Ju mer man kan desto lättare är det att "klara sig" på arbetsmarknaden: få jobb: anställning eller uppdrag eller starta eget.
    Titta gärna på många olika yrkespresentationer t.ex kan du börja med att kika på:
    framtid.se/yrke/ambulanssjukvardare
    yrke/apotekstekniker
    framtid.se/yrke/tandskoterska
    framtid.se/yrke/steriltekniker
    Även om du i framtiden inte ska jobba just inom vården, så är det lättare att få jobb om man har någon form av gymnasial utbildning (även om den inte ledde till examensbevis utan består att ett antal godkända betyg i enskilda kurser). All kunskap är värdefull. Även om eleven inte fick så många Godkända betyg, så har hen ändå lärt sig mycket inom kurserna hen läste och det finns efter gymnasiet möjlighet att komplettera på komvux eller söka till folkhögskolorna.
    Från den terminen under vilken du fyller 18 år kan du börja på Allmänna kurser på en av folkhögskolorna. Det kan hända att studieform Folkhögskola passar dig bättre. Innan dess finns det inte så många alternativ för att du är för ung...
    Men du får gärna söka jobb. I Sverige får man jobba från 13års-åldern. För att söka jobb behöver du inte hoppa av gymnasiet.

    Börja söka jobb
    Jag tror du upptäcker att det tyvärr finns ganska få jobb du kan söka för att de flesta kräver minst avslutad gymnasial utbildning. Men skulle det bli så att du får fastanställning på heltid som varar under längre tid (alltså ej extrajobb eller sommarjobb) kan du i så fall byta från gymnasiestudier till det jobbet du fick.
    Sök alla sorters jobb: extrajobb (som du kan ha vid sidan av studierna), sommarjobb och fastanställningar. Det tar inte så många timmar i veckan att söka jobb för de som inte har längre utbildningar för att majoritet av jobben "faller bort" direkt.
    Skulle det bli så att du slutar på gymnasiet, skriv dig i så fall in på Arbetsförmedlingen så fort som möjligt. Du kommer tyvärr inte ha rätt till någon ersättning fram tills du i alla fall fyller 18år. Sedan måste du delta i aktiviteter som AF erbjuder: möten, söka-jobb aktiviteter och praktik. Jag tror, som sagt, inte att det finns någon ersättning som AF kan besluta om att ge dig innan du fyller 18 år men det är ändå bättre att delta i aktiviteterna än att inte göra det. Genom AFs aktiviteter skaffar du dig mer erfarenhet och kontakter som på sikt bör underlätta för dig att få jobb eller kunna starta eget.

    Stora fördelar med VO
    Du läser nu på VO och all kunskap om hälsa och hur man ger vård är mycket värdefull. Även om du t.ex ej ska jobba inom vården, så är det mycket bra att kunna ge första hjälpen (olyckor och plötsliga sjukdomsfall kan inträffa när som ...).

    ang.Formalia kring att hoppa av gymnasiet
    En elev som inte är myndig (under 18år) kan inte själv skriva av sig från gymnasiet. Skolan måste försäkra sig om att det finns vårdnadshavarnas samtycke till att eleven hoppar av gymnasiet. Om eleven slutar på gymnasiet bör gymnasieskola meddela KAA-ansvarig i kommunen (kommuner har ansvar för ungdomar upp till 20år).

    Prata med skolans personal
    Jag vill råda dig prata med din klasslärare/mentor, med SYV på din skola och även med Kuratorn på din skola. Det skadar inte att "bolla tankar" med fler personer och det kan definitivt hjälpa att få fler insikter, och tips och råd från fler personer.