Jennie

    Hej! Jag har precis gått ut 1:an av gymnasiet (ekonomiprogrammet). I början av året fick jag diagnoserna social fobi och depression. Jag äter både medicin och går KBT för det. Det har lett till att hela 1:an har varit väldigt jobbig och jag har många gånger tänkt på att hoppa av för att jag inte klarar pressen där jag är i livet just nu. Jag har inte heller så många kompisar i klassen och eftersom jag har social fobi är det väldigt svårt för mig att skaffa nya vänner. De få vänner jag har gick jag med i högstadiet också men nu har de typ fryst ut mig vilket gör ännu mindre motiverad till att gå tillbaka till skolan i höst. Plus att alla säger att 2:an är det svåraste året och jag fick kämpa väldigt hårt redan i 1:an. Jag vet inte om jag skulle klara av det. Min fråga är om det är värt att hoppa av gymnasiet nu och kanske börja jobba eller börja på ett lättare program senare? Vad har jag för olika alternativ?

    P.s. när jag gick ut 9:an hade jag ganska bra betyg.

    Snälla hjälp mig,

    Jennie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennie,

    jag förstår att du har det svårt. Du är inte frisk just nu, du tar mediciner och går i KBT-terapi. Jag hoppas att behandlingen hjälper och att du kommer att må mycket bättre inom mycket snar framtid!

    Du frågar vilka alternativ du har i den situationen där du befinner dig nu. Som jag ser det, har du många olika alternativ, men du behöver inte - i alla fall just nu, när sommarlovet har precis börjat - bestämma dig ang. om du vill hoppa av gymnasiet eller inte.

    Du kan just nu

    1. söka jobb och se vad du får för jobb-erbjudanden;

    2. samråda (samtidigt som du söker jobb) med en sjukskrivande läkare/psykologer om de tycker att du från hösten kommer att klara av läsa på heltid; kanske kan du bli sjukskriven på heltid eller på deltid - och kan i så fall ha mer tid för att tillfriskna;

    3. söka till åk1 till ett annat program på gymnasiet som du tror du kan trivas bättre på;

    4. undersöka möjlighet att få läsa på deltid och/eller på distans (din kommun kan på rekommendation av läkare/psykolog köpa anpassad undervisning för dig - om de ansvariga på Utbildningsförvaltningen i din kommun anser att det behövs; rekommendation från läkare och/eller psykologen underlättar alltid i en situation när man önskar att undantag och extraanpassningar görs).

    5. du kan söka läsa på Korrespondensgymnasiet>>, som erbjuder distansundervisning. Dock är konkurrensen om platserna stor för alla söker, som behöver och som "bara vill" läsa på distans och det är många elever... dessutom är det endast några få högskoleförberedande program och inte alla inriktningar på dem, som Korr erbjuder, och inga yrkesprogram.

    Alla de alternativ (ovan) är bättre än att bara "hoppa av gymnasiet" och speciellt nu, när du i vilket fall, inte ska behöva gå i skola på ett par månader (det är ju sommarlov)!

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Ha en bra sommar! Lycka till! Vi håller tummarna!

    ANNA