Tove
    Hej!
    Jag börjar nu vårterminen i 1:an i gymnasiet men jag känner mig otroligt omotiverad att plugga. Jag kom från en väldigt stökig klass i grundskolan där jag inte alls trivdes, och ända sedan runt mitten av mellanstadiet har jag genomgått långa perioder av depressioner. Jag trodde att jag skulle känna en stor lättnad när jag slutade 9:an, vilket jag gjorde till en början, men när jag började gymnasiet i höstas kom depressionen tillbaka och jag började känna mig mer och mer omotiverad till att plugga.

    I den här situationen vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Min första instinkt var att fortsätta plugga bara för att bli av med gymnasiet, men ju mer jag funderar över det så känns det inte bra. Jag har gått hos sammanlagt tre psykologer under loppet utav fyra/fem år, men jag har inte känt att jag har fått någonting av det när jag kombinerade det med grundskolan. Istället har jag nu börjat fundera i banorna om att hoppa av gymnasiet, ta den här tiden till att verkligen ta itu med mina psykiska problem för att sedan söka om samma linje till hösten (jag trivs med linjen och skolan i sig). Jag tror att detta skulle vara ett bra alternativ för mig just nu, men jag vet att mina föräldrar inte skulle tycka om det (de vet att jag inte mår bra) och de skulle bli besvikna på mig.

    Borde jag hoppa av gymnasiet och fokusera på min hälsa, eller fortsätta mina studier samtidigt som jag jag hos kurator? Finns det något annat alternativ?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tove, tråkigt att höra att du inte mår bra och inte riktigt orkar med dina studier just nu.

    Du frågar om det finns alternativ till att hoppa av gymnasiet - och det finns det: att läsa på deltid på t.ex. Individuellt alternativ. På Individuellt alternativ kan man gå på helpraktik under en period, dvs bara gå på praktik och inte i skolan.

    Det är omöjligt för mig som inte känner dig och inte har rätt utbildning för den sortens bedömning att råda dig i att hoppa av gymnasiet eller till att fortsätta läsa. Den bedömningen bör göras av proffs /t.ex. av en legitimerad psykolog/. Jag kan bara berätta för dig vilka alternativ som finns:
    1. om man är sjukskriven av läkare/psykolog är man då sjuk (under en period) och inte går i skolan
    2. om man är sjukskriven på deltid, läser man eller går på praktik /eller kombinerar studier och praktik/ på de timmarna som man inte är sjukskriven /t.ex. om man är sjukskriven på 25%, läser man eller går på praktik på 75%/
    3. om du inte är sjukskriven, kan du på kuratorns rekommendation och med dina föräldrars samtycke byta till Introduktionsprogrammen (Individuellt alternativ) och om du berättar i vilken stad du bor, kan jag ta fram gymnasieskolor nära dig, som erbjuder den utbildningen
    4. jag antar att jobba eller söka jobb är inget rimligt alternativ i din situation men vill ändå nämna att i fall det skulle finnas en arbetsgivare som vill anställa dig, kan den arbetsgivaren få bidrag från Arbetsförmedlingen /Yrkesintroduktionsanställning har funnits sedan ca ett år och är tänkt för att underlätta för unga arbetssökande/.
    5. i fall du beslutar dig att inte fortsätta din utbildning nu, råder jag dig att fråga om du skulle kunna få platsgaranti till nästa års antagning - prata med kurator om det, är mitt råd. Jag menar att det blir väldigt tråkigt om du skulle söka till nästa år och inte komma in pga antagningspoängen kan ju faktiskt gå upp.

    Min förhoppning är att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig.
    Önskar dig det bästa och hoppas att det ordnar sig för din del till det bättre inom mycket snar framtid.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret! Jag bor i Stockholm.
    • Mikael : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu. Kommer inom kort.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Tove, om Individuellt alternativ på gymnasiet kan du läsa här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    och bry dig inte om att text på sidan börjar med "Inte behörig?" - för att det är inte bara obehöriga till gymnasiet utan även andra elever, som kan läsa den utbildningen.

    Du kan titta på skolornas presentationer som i Stockholm erbjuder Individuellt alternativ, det är inte alla skolor här i mitt urval för att det finns väldigt många skolor i Stockholm.
    Se om du hittar ngt. som känns relevant & du vill undersöka detta vidare.
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fryshusets-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/grillska-gymnasiet-i-stockholm
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/norra-real
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ross-tensta-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sodra-latins-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thorildsplans-gymnasium

    Att vara behörig till gymnasiet men ändå läsa på IM, introduktionsprogrammet - tillhör ett undantag. Oftast går man via kurator eller skolpsykolog alt. är det rektor som hjälper till med detta. Hälsoskäl är en vanlig orsak till att speciella /undantag/ lösningar kommer till stånd. Det är viktigt att det blir bra för dig och jag råder dig diskutera saken med dina föräldrar och med läkare eller psykolog och/eller med kurator. Jag hoppas att ni tillsammans kommer fram till en bra lösning.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV