Sofia
    Hej!

    Jag läser just nu sista året på en fotografi linje på gymnasiet. Jag känner att jag är översvämmad med kurser och en av mina kurser, Historia2b är bara ett orohetsmoment för mig.

    På universitetet har jag tänkt att läsa socionomutbildningen. Behövs historia2b för att komma in på denna linje? Eller har jag möjlighet att hoppa av den kursen nu i trean? Eller ska jag kämpa vidare med den? :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    av din fråga framgår inte på vilket gymnasieprogram du läser.

    "Fotografi" kan ligga som profil under någon av inriktningar på flera olika gymnasieprogram och det skulle underlätta att ge dig svar om du svarade ang. vilket gymnasieprogram din utbildning (profil) ligger under. "Fotografi" finns inte som någon nationell inriktning heller, utan det är just lokal profil som ofta finns på Estetiska programmet >>, men kan också finnas på Humanistiska eller ngt. annat gymnasieprogram.

    Följande gäller:
    om man läser på Humanistiska programmet eller på Estetiska programmet på gymnasiet, är i så fall Historia 2b - en obligatorisk kurs som måste finnas med i examensbeviset. Det går att få examensbevis med F i den kursen (om du får godkända betyg i andra kurser). Det går inte få examensbevis utan betyg i den kursen - i alla fall inte från humanistiska programmet eller från estetiska programmet. Att det är en kurs inom gymnasiegemensamma ämnen och på så sätt en obligatorisk kurs, kan du se i Programplanen för ES >> och i Programplanen för HU >>.

    Dessutom, om man hoppar av någon kurs (och man sedan innan inte läste på mer än heltid, dvs inte hade några U-kurser, utökade, i sin studieplan) - då läser man fortsättningsvis på DELTID och med det förlorar rätten till Studiehjälp från CSN.

    Om du läser på något annat program än HU >> eller ES >>, kan du kanske byta den kursen mot en annan kurs för att fortsätta läsa på Heltid, behålla rätten till studiehjälp från CSN och kunna uppnå kraven för examensbevis. Examensbevis behöver du för att bli behörig till högskola/universitet.

    Just specifikt Historia 2b krävs ej för särskild behörighet till socionomprogrammet, men till alla utbildningar på högskolenivå i Sverige måste man uppnå GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. I ditt fall är det Examensbevis. Om man inte har tillräckligt med kurser - även om man har A-betyg i alla kurser, men en kurs fattas (en obligatorisk kurs eller ett betyg fattas för "volum", dvs om man har färre betygsatta kurser än 2500 gymnasiala poäng - uppfyller man inte kraven för examensbevis och kommer med det ej få grundläggande behörighet).
    I fall man får Studiebevis - kan man på ansöka om att, efter gymnasiet, läsa på komvux - för att komplettera upp till Examensbevis.