Mr. Buddler, James

    Hej, Jag läser för tillfället två kurser, om 15 hp vardera, och nyttjar CSN bidrag för heltidsstudier. Jag har dock successivt insett att detta upplägg inte passar med min nuvarande livssituation, och att det vore bättre att fokusera på en kurs i taget--båda kurser är ordentligt tidskrävande och kräver djupdykning, vilket innebär större delen av mina ~ sexton aktiva timmar. Min fråga lyder därmed: hur skulle det påverka min rätt till CSN om jag hoppade av den ena kursen och började läsa på deltid istället? Som jag förstår hade jag blivit återbetalningsskyldig; men viss information verkar antyda på att det skulle kunna innebära att jag blev av med mitt bidrag fullkomligt! Räcker det att jag meddelar CSN rörande den avbrutna kursen, och fortsätter motta bidrag för deltidsstudier, eller är partiella studier inte möjliga, nu när jag börjat terminen med heltidsbidrag? Tack på förhand. Mvh, James Buddler

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN för att det är där beslut fattas och experter på de område jobbar.
    Som SYV och inte studiestödsutredare så vill jag först och främst uppmana dig fråga på CSN. Dock kan jag ge dig allmän information som också går att läsa på CSN´s webbplats, t.ex att heltidsstudier går ut på 40 timmar per vecka och halvtidsstudier - på 20 timmar per vecka. Vad du menar med "16 aktiva timmar" vet jag inte.
    Jag vill också påminna om att i fall du "nästa gång" kommer ansöka om studiemedel - för studier i framtiden, då kommer CSN vilja titta på dina studieresultat (alltså hur många poäng du fick godkända betyg i). Det finns regler om hur många poäng man bör ha godkänt i (i procent) för studier man bedrev med studiemedel - för att uppfylla kraven och kvalificera sig för fortsatt studiemedel. Det kan därför bli så att du blir nekad studiemedel nästa gång du ansökan om det.
    Allmänt gäller också att studieomfattning på halvtid (50% av studietakt eller 20 timmars studier per vecka) är minimim för att ha rätt till studiemedel (halva bidragsdelen + halva lånedelen, om man vill låna). Att gå över från heltid till deltid, t.ex halvtid, är möjligt och inte särskilt ovanligt men detaljerna bör du ta med de som jobbar på CSN. Du kan också meddela avbrott i en kurs till CSN och se vad som händer, du får besked/beslut från CSN kring förändring i dina studier (minstad studietakt).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mr. Buddler, James : Okej, tack för ditt svar. Med "16 aktiva timmar" menar jag vakentimmar, det var slarvigt formulerat av mig.
    • Milla : OK, jag förstår... Studier är i "arbetsinsats"/studieinsats jämställda med arbete, kan man säga. Läser man på heltid bör man lägga ner cirka 40 timmar per vecka på sina studier; läser man på halvtid - 20 timmar/vecka. Det är "rekommendationen"/genomsnittliga "timmar". Om utbildningen är ej distans utan "bunden"/på skolan-på plats, då brukar vid heltidsstudier cirka 20 timmar i veckan vara lektioner och ännu cirka 20 timmar ska den studerande lägga ner på självstudier, förberedelse inför tentorna, grupparbete och dylikt. Givetvis finns de som lägger mer tid eller mindre tid vilket beror på vilken ambition man har, vilka förkunskaper och mål man har.