SYV-besökare SYV

    Hej Hannah,
    samhällsvet.programmet, gäller alla inriktningar på SA är det obligatoriskt att få Godkänt betyg i matematik 1b och BETYG i matematik 2b; alltså du kan få ut examensbevis med F i matte 2b, men du måste få Betyg i den kursen; om du hoppar av innan halva kursen har gått, kommer läraren troligtvis inte ha underlag för att kunna sätta betyget och då uppnår du inte kraven för exam.bevis från SA.
    Dessutom, när du hoppar av en kurs så kommer du med störst sannolikhet förlora rätten till studiehjälpen från CSN (endast studier på heltid ger rätt för gymnasieelever att få studiebidrag/studiehjälpen från CSN).

    Om att "ta studenten"
    Man kan med det mena olika saker. Läs gärna på Framtid.se/reportage/studenten