En nyanländ elev placeras i åk 8 men skulle egentligen åldersmässigt ha gått i åk 9. Lärarna på skolan tycker sedan (efter att åk 8 är avklarad) att att eleven sas ska hoppa över åk 9 och gå direkt till en Språkintroduktion. Är detta överhuvudtaget möjligt? Låter märkligt att hoppa över ett grundskoleår! De tänker att eleven ska lära sig mer svenska på Språkintroduktionen än ett till år på grundskolan, men jag är mycket tveksam till detta. Får man göra så eller är det en individuell bedömning som gäller?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Hoppa över åk 9 till språkintroduktion?
En nyanländ elev placeras i åk 8 men skulle egentligen åldersmässigt ha gått i åk 9. Lärarna på skolan tycker sedan (efter att åk 8 är avklarad) att att eleven sas ska hoppa över åk 9 och gå direkt till en Språkintroduktion. Är detta överhuvudtaget möjligt? Låter märkligt att hoppa över ett grundskoleår! De tänker att eleven ska lära sig mer svenska på Språkintroduktionen än ett till år på grundskolan, men jag är mycket tveksam till detta. Får man göra så eller är det en individuell bedömning som gäller?
1 Svar
Hej Kicki!
svenska språket kan man lära sig både på grundskolan och på IM: språkintroduktion>> och var man lär sig mer, bättre och snabbare - är det olika från person till person.
Vad önskar eleven och elevens vårdnadshavare, undrar jag? Om eleven inte vet vad IM:språkintro>> är för något - kanske kan hen göra ett studiebesök (helst tillsammans med sina vårdnadshavare).
Jag ska nu samråda med mina kollegor och med en sakkunnig och återkommer till dig så fort jag kan!
Hörs igen om en stund!
Julia Syv
En sakkunnig svarar så här:
"Läs i Skollagen 7 kapitel>> om "Skolplikt och rätt till utbildning"; och speciellt 12§ - om skolpliktens upphörande. Skollagen gör ingen skillnad på nyanlända elever och övriga elever. Om man inte kan komma överens om vad som är bäst för eleven, då är det elevens "hemkommun" (där eleven är folkbokförd) som har sista ordet /beslutande rätt/."
Och min tolkning av det svaret (som finns ovan) är: ja, beslut får fattas att eleven "hoppar över" åk9 och går in på Språkintroduktionen. Beslut fattas av "hemkommunen" men i praktiken av rektorn /för att allt som oftast får rektor rätten att besluta i liknande frågor delegerad till sig genom "delegationsbeslut").
Flera reflektioner /som mina kollegor har i den frågan/: eleven kunde lika gärna blivit placerad i åk7 eller i åk9 (i stället för åk8) - det är mer eller mindre en slump att hen blev placerad i åk8, tror vi.
En annan viktig sak: personer mognar olika fort. Två elever som är i samma ålder kanske befinner sig på olika "mentala nivåer" och för en elev skulle grundskola passa bättre medans för en annan /lika gammal elev/ skulle gymnasieskola passa bättre.
Flera viktiga "punkter": hur mycket gick eleven i skola i sitt hemland? Vilka ämnen läste hen där? Hur elevens hälsotillstånd /inkl. psykiska måendet?/ - i vissa fall kanske undervisning i en liten grupp eller t o m individuellt anpassad undervisning behövs och i så fall kanske IM: Individuellt alternativ>> passar bättre än Språkintroduktion.
Problemet är "lite grand" också att när eleven skrivs in på gymnasiet, kan inte hen sedan gå tillbaka till grundskolan...
Men om hen stannar än så länge på grundskolan - flyttas upp till åk9 (eller får gå om åk8) - så kan man se i början av läsåret hur eleven har mognat under sommaren och vad hen själv vill och "vad som händer"... det blir inte för sent att skriva in eleven på IM även under höstterminen nästa år (om bedömning görs att det är vad som blir bäst för eleven) - därför "röstar jag för" följande:
- ordna Studiebesök för eleven (helst Prova-på dag) på IM; Språkintro nu, snarast;
- om eleven insisterar på att stanna på grundskolan, flytta upp "henom" till åk9 eller om rektor fattar beslut om att hen får gå om åk8...
- och några veckor in på höstterminen kalla till ett möte med eleven, godemannen och andra berörda och ta upp frågan om att byta till IM.
Frågor och svar taggade med 'internationell koordinator' (4 st.)
-
Ekonomutbildningen?
Jag vill plugga i Stockholm (eller Stockholm alla orter) till ekonom utbildningen. I vilka skolor eller universitet kommer jag kunna göra några terminer utomlands av studier? Om det går och skolan erbjuder. Vilka skolor erbjuder detta Indien ekonomutbildning?? Och behlver jag...
Hej,Svenska högskolor och universitet har de så kallade "internationella koordinatorer" anställda. Internationella koordinatorer ansvarar för utresande mobilitet för studenter vid högskolan eller... Läs hela svaret -
finns det universitet med obegränsat med utbyten utomlands?
Hej! Jag undrar om ni vet något universitet i Sverige som erbjuder obegränsade, eller iallafall flertal utbytes terminer utomlands? Eller om ni vet något universitet utomlands. Jag vet att de flesta universitet i Sverige erbjuder utbytes program i max ett år, och sedan...
Hej Wilma,du får gärna kontakta Internationella Koordinatorer på lärosätena. Möjlighet till utbyten kan påverkas av många olika faktorer, t.ex... Läs hela svaret -
kan man ta paus i högskolan?
Hej, jag undrar om hur betygen fungerar på högskolan, jag planerar att gå läkar programmet och förstår inte riktigt om man får betyg i universitetet eller bara godkänt och underkänt, och om man då får betyg vad använder man sig...
Hej Lina;Betygsskalorna vid högre utbildning i Sverige, alltså på högskolorna och universiteten, varierar, eftersom högskolor och universitet bestämmer själva vilket betygssystem som de... Läs hela svaret -
Läsa biämne under utbyte, hur då?
Hej! Jag har länge velat åka på utbyte och det börjar nu bli dags att ansöka för utbyte med start VT22. Mitt problem är som så att jag egentligen inte har 30hp av "fria kursval" kvar att göra, men jag har däremot ett valfritt...
Hej Viktor,om du läser mot examen på ett svenskt lärosäte måste du uppfylla de kraven (om du vill få ut Examen, så att säga) som det lärosäte ställer. Olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga