En nyanländ elev placeras i åk 8 men skulle egentligen åldersmässigt ha gått i åk 9. Lärarna på skolan tycker sedan (efter att åk 8 är avklarad) att att eleven sas ska hoppa över åk 9 och gå direkt till en Språkintroduktion. Är detta överhuvudtaget möjligt? Låter märkligt att hoppa över ett grundskoleår! De tänker att eleven ska lära sig mer svenska på Språkintroduktionen än ett till år på grundskolan, men jag är mycket tveksam till detta. Får man göra så eller är det en individuell bedömning som gäller?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32024 frågor besvarade.
Hoppa över åk 9 till språkintroduktion?
En nyanländ elev placeras i åk 8 men skulle egentligen åldersmässigt ha gått i åk 9. Lärarna på skolan tycker sedan (efter att åk 8 är avklarad) att att eleven sas ska hoppa över åk 9 och gå direkt till en Språkintroduktion. Är detta överhuvudtaget möjligt? Låter märkligt att hoppa över ett grundskoleår! De tänker att eleven ska lära sig mer svenska på Språkintroduktionen än ett till år på grundskolan, men jag är mycket tveksam till detta. Får man göra så eller är det en individuell bedömning som gäller?
1 Svar
Hej Kicki!
svenska språket kan man lära sig både på grundskolan och på IM: språkintroduktion>> och var man lär sig mer, bättre och snabbare - är det olika från person till person.
Vad önskar eleven och elevens vårdnadshavare, undrar jag? Om eleven inte vet vad IM:språkintro>> är för något - kanske kan hen göra ett studiebesök (helst tillsammans med sina vårdnadshavare).
Jag ska nu samråda med mina kollegor och med en sakkunnig och återkommer till dig så fort jag kan!
Hörs igen om en stund!
Julia Syv
En sakkunnig svarar så här:
"Läs i Skollagen 7 kapitel>> om "Skolplikt och rätt till utbildning"; och speciellt 12§ - om skolpliktens upphörande. Skollagen gör ingen skillnad på nyanlända elever och övriga elever. Om man inte kan komma överens om vad som är bäst för eleven, då är det elevens "hemkommun" (där eleven är folkbokförd) som har sista ordet /beslutande rätt/."
Och min tolkning av det svaret (som finns ovan) är: ja, beslut får fattas att eleven "hoppar över" åk9 och går in på Språkintroduktionen. Beslut fattas av "hemkommunen" men i praktiken av rektorn /för att allt som oftast får rektor rätten att besluta i liknande frågor delegerad till sig genom "delegationsbeslut").
Flera reflektioner /som mina kollegor har i den frågan/: eleven kunde lika gärna blivit placerad i åk7 eller i åk9 (i stället för åk8) - det är mer eller mindre en slump att hen blev placerad i åk8, tror vi.
En annan viktig sak: personer mognar olika fort. Två elever som är i samma ålder kanske befinner sig på olika "mentala nivåer" och för en elev skulle grundskola passa bättre medans för en annan /lika gammal elev/ skulle gymnasieskola passa bättre.
Flera viktiga "punkter": hur mycket gick eleven i skola i sitt hemland? Vilka ämnen läste hen där? Hur elevens hälsotillstånd /inkl. psykiska måendet?/ - i vissa fall kanske undervisning i en liten grupp eller t o m individuellt anpassad undervisning behövs och i så fall kanske IM: Individuellt alternativ>> passar bättre än Språkintroduktion.
Problemet är "lite grand" också att när eleven skrivs in på gymnasiet, kan inte hen sedan gå tillbaka till grundskolan...
Men om hen stannar än så länge på grundskolan - flyttas upp till åk9 (eller får gå om åk8) - så kan man se i början av läsåret hur eleven har mognat under sommaren och vad hen själv vill och "vad som händer"... det blir inte för sent att skriva in eleven på IM även under höstterminen nästa år (om bedömning görs att det är vad som blir bäst för eleven) - därför "röstar jag för" följande:
- ordna Studiebesök för eleven (helst Prova-på dag) på IM; Språkintro nu, snarast;
- om eleven insisterar på att stanna på grundskolan, flytta upp "henom" till åk9 eller om rektor fattar beslut om att hen får gå om åk8...
- och några veckor in på höstterminen kalla till ett möte med eleven, godemannen och andra berörda och ta upp frågan om att byta till IM.
Frågor och svar taggade med 'arkiv' (3 st.)
-
Aktivare och bibliotekarie liknande kompetens?
Hej! Jag ska till hösten börja läsa för att få en kandidat med arkiv och informationsvetenskap som biämne (bygger egen kandidat). Jag tycker att arkivering verkar superintressant, men undrar ifall en sådan kandidat, med arkiverings poäng, gör att...
Hej!Både Arkivarie och Bibliotekarie är i Sverige icke-reglerade yrken. Det betyder att det står arbetsgivare fritt att anställa med vilken utbildning de bedömer passar. Du får... Läs hela svaret -
från lärare till bibliotikarie/arkivarie?
Hej! Jag är en gymnasielärare men har på sistone blivit intresserad av att jobba som bibliotikarie alternativt arkivarie. Jag har kollat litegrann på utbildningar och de alla är minst tre år långa. Min utbildning som gymnasielärare var fem år...
Hej,alla kan söka jobb som bibliotekarie eller som arkivarie; detta för att de yrken är i Sverige icke-reglerade (arbetsgivare får fritt bedöma vem de anställer, med vilken utbildning).... Läs hela svaret -
Slutbetyg saknas från privatskola?
När John-Bauer gick i konkurs var det många som blev drabbade på olika sätt, både lärare men framför allt elever som helt plötsligt blev frånryckta fullständig gymnasieexamen och ett samlat slutbetyg. För de som redan tagit examen INNAN konkursen har även i dessa fall betyg "försvunnit" dvs...
Hej Sanna! Jag beklagar det som hände din pojkvän. Undrar om ni har varit i kontakt med Regionarkivet? Du skriver att din pojkvän har kompletterat upp sina betyg på Komvux. När han började komplettera sina betyg, har... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga