Sharon

    Hej! Jag behöver mer merit för att komma in på program i universitet, jag läste franska i gymnasiet men det var ett tag sen och tror franska 5 är alldeles för svårt tyvärr... i grundskolan hade jag spanska som hemspråk och har grunden för det spanska språket, skulle jag kunna läsa spanska 3 och 4 via komvux utan att ha läst 1-2? Är detta helt omöjligt eller går det att lägga till? Är 100% säker på att jag kommer klara spanska 3-4 men vet inte om spanska 3-4 kommer läggas på meriten även fast jag inte har 1-2 ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver "tror att franska 5 är för svårt", men betyder det att du har betygen i franska 3 och 4? Om du har godkända betyg i franska 3 och 4, då har du maximalt antal meritpoäng inom ämnet Moderna språk.
    Undantag: I fall du kommer söka till utbildningar på högskola där Franska 3 krävs för särskild behörighet (t.ex för att bli språklärare eller inför studier på något internationellt program), då får du max antal meritpoäng genom Franska 4 och ännu ett Annat modernt språk, t.ex Spanska 2.

    Men... som direkt svar på din fråga: frågan du ställde är om man kan läsa moderna språk 3 och sedan 4 på komvux om man inte har betygen i underliggande kurser mod.språk 1 och 2 (i samma språk) så är svar: "kanske"... Komvux brukar vilja se godkänt betyg i Spanska 2 för att ge plats på Spanska 3, men ibland kan man göra "nivåbedömningstest" och om testet visar att man har tillräckliga förkunskaper, kan man bli antagen trots avsaknad av betygen. A andra sidan, så kan det vara enklare och snabbare att läsa mod.språk 1 och 2 vilket tar på heltid 10 veckor, än att försöka genomföra nivåbedömningstest som kanske blir schemalagd längre fram än de 10 veckor som det skulle ta att läsa mod.språk1och2.

    • Mikael : Eng 7 -godkänt betyg - ger 1.0 meritpoäng. Du kan Ansöka men finns ingen garanti på att bli antagen.