Hanna
    Hej jag undrar om jag som elev kan komma in på hotell och turism programmet med F i engelska ?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Hanna!
    Engelska är ju ett av de ämnen som behövs för att bli behörig till gymnasiet så möjligheten att bli antagen till Hotell och Turismprogrammet är inte särskilt stor om inte den skola som man söker till väljer att lägga ut platser på programmet ( om det inte blir fullt) som PRIV-platser. PRIV= Programinriktat Individuellt Val. Elever som saknar matte och/eller engelska har möjlighet att söka de här platserna om kommunen väljer att erbjuda det. Som elev påbörjar man studier på programmet men måste under tiden som man går där läsa upp det/de betyg som saknas från grundskolan.
    Det är inte säkert att det erbjuds PRIV-platser på Hotell och Turismprogrammet eftersom engelskan är viktig.
    För den som arbetar inom hotell och turism så är det viktigt att kunna kommunicera med människor och ett av våra världsspråk är ju engelska så engelskan är viktig både för behörigheten till gymnasiet och för det fortsatta arbetet.
    Kämpa på med engelskan!
    Helena