Uno

    Hej! Jag undrar hur ni tror att antagningsnivån i högskoleprovskvoten till läkarprogrammen runt om i Sverige kan komma att förändras nu till HT2021? Det finns ju en mängd med faktorer som spelar in nu, men främst tänker jag på det nya läkarprogrammet. Har hört att folk som redan läser läkarprogrammet kommer söka programmet på nytt, samt att folk har väntat med att söka in för att de ska börja sina läkarstudier direkt med den nya programutformningen. Jag går ut gymnasiet nu till hösten, bor i Umeå och har bl.a även sökt till läkarprogrammet här i Umeå. De senaste gångerna har 1.55 rätt för att komma in, men jag gör folk som säger att antagningen på samtliga läkarprogram kommer att gå upp mot 1.7-1.8. Jag skulle bara vilja veta vad ni tror om detta, och vad ni anser vara ett rimligt antagningspoäng i högskoleprovskvoten nu inför höstterminen 2021? Jag skulle helt enkelt bara vilja se med er här på frågasyv hur ni resonerar kring detta? För referens så listar jag de 4 senaste antagningspoängen i HP-kvoten nedan (i följande ordning HT18 -> VT19 -> HT19 -> VT20 -> HT20 -> VT 2021): Uppsala: 1.70 -> 1.65 -> 1.70 -> 1.65 -> 1.65 -> 1.60 Linköping: 1.65 -> 1.60 -> 1.65 -> 1.60 -> 1.60 -> 1.55 Stockholm: 1.75 -> 1.65 -> 1.65 -> 1.65 -> 1.65 -> 1.60 Örebro: 1.60 -> 1.60 -> 1.60 -> 1.60 -> 1.60 -> 1.55 Göteborg: 1.65 -> 1.60 -> 1.70 -> 1.60 -> 1.60 -> 1.55 Lund: 1.70 -> 1.65 -> 1.70 -> 1.65 -> 1.65 -> 1.60 Umeå: 1.60 -> 1.55 -> 1.60 -> 1.55 -> 1.55 -> 1.50

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Uno!

    antagningsgränser går upp och ner, vilket beror på olika faktorer (precis som du skriver i din fråga). Antagningsgränser vid antagning till vårterminen brukar vara lägre - detta på grund av att färre söker (och de som sökte men ej kom in till hösten, söker på nytt - till våren med de lägre meriter, som ej gav plats vid höststarten).
    Det du skriver om det nya läkarprogrammet som en del sökande väntade på och ej sökte året eller terminen innan, kan vara sant. Och det talar för att antagningsgränsen kan gå upp. Å andra sidan, distansundervisning för gymnasieelever från våren 2020 gjorde att många upplevde att de fick sämre kunskaper och fick därför också lägre HP-resultat, vilket kan innebära att de aspekter "tar ut varandra" och antagningsgränser, bl.a i HP-urvalet, kanske stannar på samma nivå (som vid tidigare antagningsomgångar). Men det är bara gissningar... hur det blir får vi se när antagningen är genomförd.