Mimmi
    Hej!
    Min mamma är från Finland och tipsade mig om att det går ju att läsa kurser på svenska i Finland eller på distans genom finska högskolor.
    Men när jag söker mig fram och hittar fristående kurser går de via något som kallas "öppna högskolan".

    Det finns kurser i alla möjliga ämnen och mitt intresse är psykologi. Men om jag läser en kurs på öppna högskolan och får då 5 studiepoäng, motsvarar det då 7,5 HP, eller kommer jag aldrig kunna räkna med de kurserna i min examen? Blir det 5 "svenska" HP?

    Skulle det vara slöseri med tid gentemot en framtida examen eller kan jag ha nytta av detta i mina studier?

    Hoppas ni förstår frågan! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,

    genom kurser på öppna förskolan och andra studier kan du få mer Kunskap, vilket är ju alltid bra.

    Angående kunna räkna in studier i utlandet i en svensk examen - så står det varje svenskt lärosäte fritt att själva besluta i den frågan - alltså, varje högskola och universitet i Sverige får sjävla fatta beslut om de "godkänner" studier på eftergymnasial nivå i utlandet eller inte; det kan, alltså, bli så att du på ett svenskt lärosäte kan få räkna in de poängen in i din svenska examen, och på andra - inte.

    Du måste alltså ställa din fråga till de lärosäten där du planerar ta ut din examen.
    Vänligen
    Julia