Rand
    Hej! Om jag gör högskoleprovet i höst kan jag då söka in för att börja studera i vår? Då hp betygen inte är räknade förens efter man ansökt, hur funkar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rand,
    det går, som regel, bra att använda resultat av HP (högskoleprovet) på det sättet som du beskriver. Detta pga sista kompletteringsdag ligger senare än sista ansökningsdag och resultat av högskoleprovet kommer att bli känt innan ssista kompletteringsdag (i år är sista kompletteringsdag satt till 3 dec 2018; annars brukar den vara 1 dec... ).

    Undantag: om man söker i AU-urvalet /alternativt urval/ - som finns ibland möjlighet att söka inom, då är det möjligt att resultat av HP ej hinner räknas in, utan man måste ha gjort HP terminen innan. ex. PIL - antagning till läkarutbildningen på KI, Karolinska institutet.