Fatima
    Hej!

    Jag har tänkt på att söka in till Juristprogrammet men har fortfarande inte klart för mig hur det här med betygen och högskoleprovet fungerar. Jag går just nu andra året på gymnasiet och har redan flera betyg som kommer dra ner mitt meritvärde vilket kan göra det svårt att komma in på programmet med betyg då gränsen brukar vara relativt hög. Men om jag nu skriver högskoleprovet med ett bra resultat, kan jag fortfarande konkurrera om en plats även fast betygen inte räcker till? Och skiljer det i hur stor chansen för att komma in är beroende på hp resultatet?

    Tacksam för svar,
    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima!
    Om man har resultat från högskoleprovet, prövas man av Antagning.se i HP-urvalet (oberoende av vilka betyg man har, men man måste fortfarande vara Behörig sökande; högskoleprovet befriar inte från skyldighet att ha både grundläggande och särskild behörighet till vald utbildning). Så, ja, det stämmer att även med låga betyg kan man komma in på en svensk högskoleutbildning om man har högt resultat från högskoleprovet.