Mikael

    Hej, Jag har frågor inför gymnasieval. Vi har en son som har mest "E" i betyg. Han är skärpt, men har svårt med driv och vi jobbar med att få honom utredd. Han fungerar bra socialt. Hur brukar antagningskraven se ut på Danderyds gymnasium som är vår närmaste gymnasieskola? Skulle han ha en chans att bli antagen där? Vad händer om han t ex gör tio olika gymnasieval men inte kommer in på något? Blir han utan gymnasieplats då eller hur gör man? Vänliga hälsningar, Mikael

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mikael. På Danderyds gymnasium finns flera olika program och antagningsgränserna är olika till olika program. Anatagningskansliet: Gymnasieantag.Storsthlm bör kunna ge uppgifter om antagningsgränser som gällde förut.
    Men ingen vet exakt hur antagningsituationen kommer se ut framöver. Gymnasieskolorna försöker anpassa antal platser utifrån sökandes val, alltså ju fler elever som söker till en viss skola, så försöker man i mån av möjlighet utöka antal platser och ju fler platser, desto lättare att komma in.
    Om en behörig elev ej kom in på ngt hen sökte till gymnasiet, försöker gymnasieantagningen hitta plats åt eleven på någon skola. Kanske får eleven plats på ett program som hen ej sökte till och egentligen inte vill gå. Så kan det tyvärr bli. Att en behörig elev ej får gymnasieplats på någon skola är ovanligt, men eftersom gymnasiet är inte en obligatorisk skolform, så kan man inte till 100% garantera att alla ska få läsa på gymnasiet.
    Du/ni kan ta kontakt med utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven som frågan gäller är folkbokförd och också med Skolverket, tel.nr 08-52733200.